NASA vybrala místo přistání pro lunárního těžařského robota PRIME-1

08.11.2021 - Stanislav Mihulka

Experiment PRIME-1 bude vrtat do měsíčního povrchu a hledat led v sousedství kráteru Shackleton

<p>Lander Nova-C s experimentem PRIME-1.</p>

Lander Nova-C s experimentem PRIME-1.

Americká vesmírná agentura NASA připravuje zajímavou lunární misi se společností Intuitive Machines z texaského Houstonu. Její součástí je experiment Polar Resources Ice-Mining Experiment-1 (PRIME-1), což je těžařský robot, který bude na Měsíci vrtat a pátrat po ledu. Kvůli povaze mise bylo obtížné vybrat správné místo na povrchu Luny, kde by měl PRIME-1 zkusit štěstí.

NASA a Intuitive Machines v těchto dnech ohlásili, že jako místo přistání této mise, k němuž by mělo dojít v prosinci 2022, zvolili hřeben u kráteru Shackleton, jehož okraj se dotýká jižního pólu Měsíce. Vybraná lokalita musela splňovat přísné podmínky. Mise potřebuje solární energii, což znamená ozáření Sluncem a zároveň přímý výhled na Zemi kvůli komunikaci.

Místo pro hledání ledu

Současně musejí být podmínky místa přistání takové, aby tam byla slušná šance na objevení ledu do hloubky zhruba 1 metru. To je hloubka, do které se dostane speciální vrták The Regolith Ice Drill for Exploring New Terrain (TRIDENT). Na příliš osluněných místech by to byl problém. Pro NASA představuje experiment PRIME-1 významný krok pro přípravu těžby surovin na Měsíci i dalších vesmírných tělesech. Bez této těžby se důkladný průzkum vesmíru a stavba kolonií zřejmě neobejde.

TIP: NASA představila nákladní lunární modul pro přepravu roverů na Měsíc

Scénář mise počítá s tím, že na Měsíci přistane lander Nova-C společnosti Intuitive Machines. Přiveze experiment PRIME-1 a řadu dalších experimentů, včetně experimentu společnosti Nokia s vytvořením vysokorychlostního internetu na Měsíci a „skákajícího“ roveru Micro-Nova, který by měl „prohopsat“ nedaleký kráter.