Naše domácí spirální rameno v Mléčné dráze není tak malé, jak jsme mysleli

06.10.2016 - Stanislav Mihulka

Nová měření oblaků plynu v galaktických ramenech odhalila, že naše galaktické rameno Orion – Labuť se zřejmě vyrovná ostatním hlavním ramenům

Galaxie -<p>Jak asi vypadá Mléčná dráha při pohledu zvnějšku?</p>
Galaxie -

Jak asi vypadá Mléčná dráha při pohledu zvnějšku?

Ve vesmíru pozorujeme ohromné množství galaxií nejrůznějších tvarů a velikostí. Jak ale vypadá naše vlastní Galaxie, zjišťujeme jen velmi obtížně – protože žijeme uvnitř.

Už desítky let víme, že Mléčná dráha je velká spirální galaxie, a že žijeme v jednom z jejích ramen. Přesná podoba Mléčné dráhy, včetně počtu ramen a jejich délky, stejně jako velikost příčky uprostřed Galaxie, to vše je stále tématem vzrušených odborných debat.

Většina odborníků se shodne, že v Mléčné dráze lze rozlišit 4 výrazná ramena, která začínají v okolí centra Galaxie – rameno Persea, rameno Střelec – Lodní kýl, rameno Štít – Kentaur a rameno Pravítka – vnější rameno.

Lokální rameno není tak skromné

Sluneční soustava se ale nachází mimo tato ramena, v takzvaném ramenu Orion – Labuť, kterému se též říká Lokální rameno. Astronomové si až doposud mysleli, že je to jen méně významné rameno, které zaostává za blízkým ramenem Persea.

Ye Xu z Observatoře Purpurové hory v čínském Nankingu a jeho spolupracovníci ale tvrdí, že Lokální rameno je ve skutečnosti stejně velké, jako čtyři hlavní ramena. Tým použil soustavu 10 dálkově ovládaných radioteleskopů Very Long Baseline Array v Novém Mexiku k extrémně přesným měřením oblaků plynu v galaktických ramenech.

TIP: Mléčná dráha je možná o 50% větší, než si vědci mysleli

Nová měření naznačují, že Mléčná dráha nebude spirální galaxií s nápadnými rameny, ale spíše spirální galaxií s mnoha rameny a jejich větvemi. Jistotu ale nejspíš budeme mít až ve chvíli, kdy Mléčnou dráhu uvidíme zvenčí.

New Scientist, Science Advances