Mléčná dráha je možná zcela výjimečná: Pro vědce je to poměrně zásadní problém

25.09.2017 - Stanislav Mihulka

Výzkum aktivity satelitních galaxií ukazuje, že Mléčná dráha není jako jiné galaxie. Její výjimečnost by ale znamenala zásadní problém

Dvojče Mléčné dráhy -<p>Jedna z galaxií, která by měl být velmi podobná naší Mléčné dráze</p>
Dvojče Mléčné dráhy -

Jedna z galaxií, která by měl být velmi podobná naší Mléčné dráze

O Mléčné dráze často uvažujeme jako o typické, nebo takříkajíc průměrné galaxii. Je ale dost možné, že se pleteme. Podle nové analýzy je naše domovská galaxie méně typická, než jsme si mysleli.

Astronomka Marla Geha z Yale a její kolegové ve své studii vycházejí z dat projektu Satellites Around Galactic Analogs (SAGA) Survey, který se zaměřuje na galaxie podobné Mléčné dráze a jejich okolí. Větší galaxie, jako je Mléčná dráha, bývají obklopené hejnem satelitních trpasličích galaxií.

Podezřele klidné satelitní galaxie Mléčné dráhy

V projektu SAGA vyšlo najevo, že prakticky všechny satelitní galaxie větších galaxií podobných Mléčné dráze jsou velmi aktivní a vznikají v nich nové hvězdy. Jenomže v satelitních galaxiích okolo Mléčné dráhy je nápadný klid. Téměř v žádné z nich takovou aktivitu nepozorujeme.

TIP: Mléčná dráha je možná o 50% větší, než si vědci mysleli

Vědci z toho usuzují, že by Mléčná dráha nemusela být typickou, ale naopak výjimečnou galaxií. A to by byl problém. Mléčnou dráhu totiž používáme jako modelovou galaxii pro výzkum snad všech možných jevů ve vesmíru. Cokoliv jsme objevili o temné hmotě, kosmologii, vývoji galaxií nebo třeba tvorbě hvězd, hrála v tom zásadní roli Mléčná dráha.

Astronomové se tak zřejmě dostali do pozice genetiků, kteří před časem k hrůze zjistili, že oblíbená modelová muška octomilka, kterou podrobně prozkoumali, má ve skutečnosti velice výjimečný zárodečný vývoj a řadu poznatků nelze použít nikde jinde.

Yale University