Našli jsme lék na stáří? DNA mitochondrií v buňkách ovládá stárnutí kůže

25.07.2018 - Stanislav Mihulka

Tvorbu vrásek a ztrátu vlasů je možné zvrátit obnovením funkce mitochondrií. Experimenty u myší to potvrzují

Stárnutí se většinou pozná na první pohled. Na obličeji se objevují vrásky a vypadávají vlasy. Kdo by nechtěl tenhle nepříznivý proces zvrátit? Zajímavou možnost nabízí nový výzkum amerických vědců.

V experimentech na laboratorních myších se jim podařilo potvrdit, že ve stárnutí kůže a také ochlupení hrají klíčovou roli mitochondrie a jejich DNA. Vědci si vychovali geneticky upravené myši, kterým postupně odebírali anebo opět navraceli DNA do těchto energetických organel kožních buněk.

TIP: Léčba stárnutí pomocí kmenových buněk na lidech zabrala

Když myši přicházely o DNA mitochondrií, objevily se u nich vrásky a ztrácely chlupy, stejně jako vitalitu a čilost. Po doplnění DNA mitochondrií se ale myším vrásky opět vyhladily, srst dorostla a myši se měly čile k světu. Mitochondrie a jejich DNA by se teď mohly stát základem pro nové léky a léčebné postupy, které by mohly navracet mládí. Vyhráno ale ještě zdaleka není - většina dřívějších postupů, které se osvědčily u zvířat, se nakonec ukázaly pro člověka nepoužitelné nebo nedostatečně účinné.

University of Alabama, Birmingham