Nastupte do stroje času: Exploze supernovy z časů pozemských dinosaurů

10.02.2016 - Martin Reichman

Supernovu, s označením SN2015F, objevil v březnu 2015 Berto Monard v blízké spirální galaxii NGC 2442, nacházející se v souhvězdí Létající ryby. Její jasnost byla dostatečná, aby ji bylo možné spatřit i pomocí malých dalekohledů.

Světlo z této supernovy k nám putovalo miliony let – její vzdálenost vědci odhadují na 24 megaparseků (1 parsek = 3,262 světelných let). Jde o supernovu typu Ia – tedy explozi bílého trpaslíka, který shromáždil hmotu z blízkého hvězdného průvodce (obvykle rudého obra) a dosáhl Chandrasekharovy meze. Energie, která během takové události uvolní termonukleárním zážehem, způsobí prudkou explozi hvězdy a vznik rázové vlny. Vyvrhovaná hmota je urychlována na rychlosti v řádu 10 000 km/s.

Pokud byste si chtěli supernovu prohlédnou nyní, budete muset vyrazit do hvězdárny - zbytky SN2015F jsou nyní tak slabé, že se bez velkého dalekohledu neobejdete.