Neandertálci obědvali nosorožce a léčili se aspirinem i antibiotiky

10.03.2017 - Stanislav Mihulka

Analýza DNA z fosilních čelistí neandertálců ukázala, že jídelníček našich předků byl poměrně pestrý

Čelist neandrtálce -<p>Čelist, jejíž zubní kámen byl použit k analýze DNA</p>
Čelist neandrtálce -

Čelist, jejíž zubní kámen byl použit k analýze DNA

Lidé obvykle vnímají neandertálce jako lovce, kteří se živili krvavými steaky. Do jisté míry je to pravda, ale jídelníček neandertálců byl ve skutečnosti mnohem pestřejší. Zjistili to vědci analýzou DNA, kterou získali ze vzorků zubního kamene z fosilních čelistí neandertálců, pocházejících z různých nalezišť.

Nosorožci, houby a antibiotika

Neandertálci z dnešní Belgie měli mezi zuby DNA divokých ovcí a srstnatých nosorožců, jejichž maso si nejspíš dopřávali k snědku. Neandertálci z území Španělska se zase krmili hlavně piniovými oříšky, mechem a houbami. Tehdejší Španělsko bylo hodně zarostlé lesy a jeho obyvatelé se setkávali spíše s rostlinnou stravou.

TIP: Důkazy z jeskyní mluví jasně: Neandertálci byli kanibalové

Jeden ze španělských neandertálců byl nemocný a zřejmě pravidelně užíval kůru z topolu a plesnivou trávu. Dělal dobře, protože kůra obsahuje aspirin a plíseň je zase zdrojem přírodního antibiotika. Jak je vidět, neandertálci předběhli sira Alexandera Fleminga s objevem blahodárných účinků penicilínu asi o 50 tisíc let.

IFL Science, Nature