Nebeské taxi: Dubaj se připravuje na příchod bezpilotních vznášedel

17.05.2017 - Vilém Koubek

Pokud v současnosti automobilka nevyvíjí bezpilotní vozidlo, jako by ani neexistovala. Dubajský magistrát je však vždy o krok napřed a do rukou počítačů hodlá svěřit nejen pozemní dopravu, ale také tu vzdušnou

EHang 184 -<p>Nad dubajskou zástavbou se bude EHang 184 pohybovat přibližně ve výšce 300 metrů.</p>
EHang 184 -

Nad dubajskou zástavbou se bude EHang 184 pohybovat přibližně ve výšce 300 metrů.


Reklama

Dubaj už řadu let představuje město, kvůli němuž spisovatelé science-fiction přicházejí o náměty. V době, kdy nejlidnatější metropole Spojených arabských emirátů řešila technické a morální otázky bezpilotní taxislužby, nebyly mnohé země ještě legislativně připraveny ani na příchod autonomních vozidel. Dnes arabské město opět nastavuje pomyslnou laťku o stupeň výš a dopravu bez řidičů hodlá vynést i do oblak. 

Kabina a osm vrtulí

Dubajský magistrát se na letošním World Government Summit (setkání představitelů vlád, jehož cílem je rozvoj technologické spolupráce) pochlubil již více než čtyřletou kooperací s čínskou společností EHang, která je ve světě známá výrobou dronů. Od vedení města však firma dostala mnohem ambicióznější zadání – připravit pro metropoli vzdušnou taxislužbu

Vývoj vznášedla, jež v sobě spojuje technologii dronů a bezpilotních vozidel, započal v roce 2013 a jeho současná, již takřka zcela funkční verze se nazývá EHang 184. Prostředek měří 1,5 metru na výšku a bez cestujícího váží 240 kg. Velmi jednoduchý design zahrnuje pouze kabinu pro jednoho pasažéra, kterou nadnáší osm vrtulí. Nad městskou zástavbou se zvládne prohánět rychlostí až 100 km/h a běžná „pracovní výška“ má činit 300 metrů

Bezpečnost především

Bezpilotní cestování víc než čtvrt kilometru nad zemí by mohlo na první pohled mnohé potenciální zákazníky vyděsit, či dokonce odradit, výrobci proto představili spoustu bezpečnostních opatření. V první řadě se jedná o interní systém zabezpečení, který neustále vyhodnocuje stav vznášedla a při jakékoliv pochybnosti je připraven stroj „uzemnit“. V případě kolize však mají pasažéry ochránit uhlíkové rámy vyztužené epoxidovou pryskyřicí. 

Po zavedení do praxe začne navíc bezpilotní taxi hlídat letová kontrola, jež bude nepřetržitě monitorovat všechny stroje a také spolupracovat s meteorology. Pro taxíky zkrátka vznikne síť zabezpečení schopná konkurovat komerčním letištím a její zaměstnanci budou každý den určovat, zda panují pro létání vhodné podmínky, a řešit případné problémy.  

Na jedno tlačítko

Pakliže nad Dubají zavládne přívětivé počasí, budou si moct zákazníci EHang 184 přivolat pomocí chytrého zařízení na některé z mnoha stanovišť. Vznášedlo poslušně přistane, pasažér se pohodlně usadí, zkontroluje na palubním počítači volbu cílové destinace a stiskem jediného tlačítka odstartuje

Současnou verzi vznášedla pohánějí elektromotory, jež vydrží na jedno nabití v chodu až 25 minut, a bez problémů tak zvládnou přesun mezi stanicemi vzdálenými podle plánů maximálně 16 km. Po dosednutí bude stroj „odpočívat“ v nabíječce, která jej za dvě hodiny znovu uvede do provozuschopného stavu. 

Krizové řešení

„Autonomní vznášedlo, které bylo k vidění na World Government Summit, není jen model,“ nechal se slyšet ředitel silniční správy Dubaje Mattar Al Tayer. „Zařízení jsme již testovali a v současnosti v něm vidíme jedno z možných řešení komplikované dopravní situace v Dubaji. Děláme všechno pro to, aby mohli občané vznášedla používat již od letošního července.“   

Pokud tedy magistrát dodrží slovo, stanou se vznášedla EHang 184 a jejich vylepšení následovníci klíčovou součástí dubajského plánu, aby do roku 2030 převzaly čtvrtinu veškeré městské dopravy z rukou řidičů počítače. Vizi budoucnosti metropole buduje také prostřednictvím objednávky u automobilky Tesla, která speciálně pro Dubaj vyrobí 200 bezpilotních taxíků – i když „jen“ pozemních. 

Vysoko nad městem

S maximální letovou výškou 3 500 metrů nebude vznášedlu EHang 184 bránit v přeletech ani městská zástavba. Současná nejvyšší stavba planety, dubajský mrakodrap Burdž Chalífa, ční do „pouhých“ 828 metrů.

  • Zdroj textu:

    100+1 zahraniční zajímavost

  • Zdroj fotografií: EHang.com

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Zajímavosti

Stále více cibetek je kvůli „cibetkové kávě“ drženo v zajetí. Přesto je velmi pravděpodobné, že většina kávy prodávané s touto nálepkou, cibetku nikdy „neviděla“.

Příroda

Protein PIN1 dokáže v řadě případů zlepšit stav varlat i spermií, které se v nich vyvíjejí. Do varlat ho spolehlivě dostane nová nanotechnologie.

Věda

Typický start nosné rakety Falcon v režii SpaceX

Vesmír

Dům z odpadu

Předmět recyklace: použitý stavební materiál 
Kde: Brazílie

Uruguayský umělec Jaime si uvědomil, že přibližně 40 % veškerého odpadu, který putuje na skládky, pochází z někdejších staveb – a velkou část lze opět využít. Na svém pozemku v Brazílii proto podobný materiál „zrecykloval“ do podoby nového domu.

Revue

Obchodní gildy se k pojištění dopracovaly z nutnosti snižovat rizika plynoucí ze zámořského obchodu.

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907