Nečekaná vzplanutí: Šest klidných galaxií se najednou odpálilo jako kvasary

27.09.2019 - Stanislav Mihulka

Objev astronomů z University of Maryland trhá na kusy současné teorie o kvazarech. Namísto přerodu v řádu tisíců let se mohou rodit během několika měsíců

<p>Nalevo klidná galaxie typu LINER, napravo galaxie v podobě kvasaru</p>

Nalevo klidná galaxie typu LINER, napravo galaxie v podobě kvasaru

Ve vesmíru se věci obvykle dějí pomalu, přinejmenším pokud jde o galaxie. Život galaxií se měří miliardami let a vědci jsou přesvědčeni, že i změny jejich chování jsou z lidského hlediska pomalé. Teď se ale stalo něco zvláštního. Astronomové pozorovali šest klidných galaxií, které se prakticky ve stejné době velmi rychle změnily na bouřlivé kvasary.

Sara Frederick z americké University of Maryland a její kolegové to pozorovali u šesti různých galaxií typu LINER (low-ionization nuclear emission line region). Ty představují přibližně třetinu galaxií v okolí Mléčné dráhy a jejich galaktická centra jsou mírně aktivní. Aktivnější než notoricky líné centrum Mléčné dráhy, ale mnohem méně aktivní, než například kvasar.

Kvasarem za pár měsíců

Soudobé teorie říkají, že by mělo trvat tisíce let, než se takový kvasar, což je vlastně extrémně aktivní galaktické jádro galaxie, pořádně zažehne na plný výkon. Jenomže Fredericková s kolegy pozorovali na vlastní oči, že se z klidné galaxie stane kvasar v průběhu několika měsíců.

TIP: Astronomové našli kvasar s teplotou tak vysokou, že se vymyká všem předpokladům

A co je ještě horší, během prvních devíti měsíců průzkumu oblohy Zwicky Transient Facility (ZTF), který běží na observatoři Palomar v Kalifornii, badatelé nepozorovali jednu takovou událost. V kvasary se proměnilo hned šest galaxií typu LINER. Objev tak představuje pro vědce nejen velkou záhadu, ale také vekou výzvu. Zdá se totiž, že naše teorie o galaxiích a kvasarech nejsou v zcela souladu s našimi pozorováními.

University of Maryland