Nečekaný objev, který bourá teorie: Příliš velká planeta u příliš malé hvězdy

02.10.2019 - Stanislav Mihulka

Astronomové objevili plynného obra, který by podle současných teorií vůbec neměl existovat

<p>Exoplaneta GJ 3512b je jenom 250× méně hmotná, než její hvězda</p>

Exoplaneta GJ 3512b je jenom 250× méně hmotná, než její hvězda

Lovci nových planet si už docela zvykli, že v cizích planetárních systémech nacházíme planety, jaké ve Sluneční soustavě neznáme. Objev exoplanety GJ 3512b je ale podle všeho doopravdy zaskočil. Jde totiž o plynného obra u velmi malé hvězdy. Mateřská hvězda je dokonce tak malá, že by podle stávajících teorií o vzniku planetárních systémů tak velkou planetu vůbec neměla mít.

GJ 3512 je relativně blízký červený trpaslík spektrální třídy M, kterého od Slunce dělí asi 31 světelných let. Je to velmi malá hvězda, i na poměry červených trpaslíků. Její hmotnost dosahuje zhruba jedné osminy hmotnosti Slunce a blíží se tím pádem spodní hranici hmotnosti známých hvězd. Zato nově objevená planeta je plynný obr, jehož hmotnost odpovídá minimálně polovině hmotnosti našeho Jupiteru.

Exoplaneta mimo teorie?

Znamená to, že hvězda je v tomto systému jen asi 250× hmotnější, než její planeta. A to je problém. Pro srovnání – hmotnost Slunce je 332 950 Zemí, hmotnost Jupitera 318 Zemí, tedy zhruba 1000× méně než hmotnost mateřské hvězdy.

Podle soudobých teorií takto malé hvězdy vznikají z malého oblaku molekulárního plynu, v němž je materiálu sotva na vytvoření hvězdy. Rozhodně by tam nemělo zůstat dost hmoty, na vytvoření tak velké planety, jako je GJ 3512b.

TIP: Astronomové objevili obří exoplanetu o velikosti Jupiteru a hmotnosti Saturnu

Planeta GJ 3512b oběhne červeného trpaslíka jednou za 204 dní po velmi eliptické dráze. Vzhledem k tomu se na planetě zřejmě výrazně mění množství dopadajícího záření hvězdy a tím i teplota, během jednoho oběhu. Její oběžná dráha naznačuje, že v planetárním systému jsou možná ještě další planety.

Nový objev ale především naznačuje, že teorie o vzniku planetárních systémů budeme muset zase jednou poopravit.