Nečekaný zdroj nákazy: Surfaři polykají spousty rezistentních bakterií

15.01.2018 - Stanislav Mihulka

Znečištěný oceán je plný bakterií, které ohrožují zdraví surfařů

Surfař - Na surfaře nečíhají jenom zrádné vlny, ale i bakterie

Surfování v mořských vlnách bývá napínavé a surfaři musí počítat s rozmanitými riziky. Nejnovější výzkum britských vědců upozorňuje na to, že mezi taková rizika patří i bakterie rezistentní vůči antibiotikům, kterých v mořské vodě neustále přibývá.

Vědci porovnávali vzorky stolice 143 surfařů, kteří se své zálibě věnovali minimálně třikrát do měsíce, se vzorky 130 dobrovolníků, kteří se dostávají do styku s mořskou vodou jen vzácně. Soustředili se přitom na bakterie, které se vyskytují ve střevech a tím pádem i ve stolici.

TIP: Na americké prasečí farmě se objevily super rezistentní bakterie

Výsledky ukázaly, že surfaři mají oproti lidem bez kontaktu s mořem ve svých střevech třikrát častěji nebezpečné kmeny bakterie E. coli, které jsou rezistentní vůči běžným antibiotikům. Znečištěný oceán je dnes významným zdrojem rezistentních bakterií a surfaři jich při sjíždění vln nejspíš velké množství spolykají. Nemusejí hned onemocnět, ale mohou dál rezistentní bakterie a jejich geny dále šířit.

IFL Science, Environment International