Necitelný jako rypoš. Podzemní hlodavci necítí různé typy bolesti

06.06.2019 - Stanislav Mihulka

Výzkum vnímání bolesti u rypošů by mohl urychlit vývoj nových léků proti bolesti

<p>Rypoš hotentotský necítí pálení křenu nebo wasabi</p>

Rypoš hotentotský necítí pálení křenu nebo wasabi

Vědci před časem zjistili, že afričtí podzemní hlodavci jsou necitliví na rozmanité bolestivé podněty. Někteří z nich nereagují na kyselinu anebo třeba na kapsaicin, slavnou pálivou látku, která je zodpovědná za pálivost chilli. Vnímání bolesti je ale přitom často důležité. Varuje nás totiž před situacemi, které by nám mohly velmi ublížit. Jak to, že rypoši si z celé řady bolestí ni nedělají?

Mezinárodní tým vědců detailně prozkoumal míru citlivosti celkem 9 druhů rypošů na vybrané chemické látky, které savce obvykle velmi zřetelně pálí. Ukázalo se, že se jednotlivé druhy rypošů v citlivosti vůči palčivým látkám mezi sebou liší. Podle vědců tato schopnost rypoušům umožnila pronikat do rozmanitých prostředí. Například rypoš hotentotský může žít ve společnosti mravenců s jedovatými žihadly, kterým se jiní rypoši vyhýbají. Necítí totiž pálení jejich jedu.

TIP: Dáma se superschopností: Díky vzácné mutaci necítí téměř žádnou bolest

Výzkum prozradil, že za výjimečnou odolností rypošů proti různým typům bolesti jsou malé genetické změny, které zasahují do takzvaných iontových kanálů, bílkovin, jimž do buněk procházejí určité ionty. Některé z takových iontových kanálů hrají klíčovou roli ve vnímání bolesti a právě v těchto kanálech došlo u rypošů ke změnám. Výzkum bolesti u rypošů by mohl být velmi přínosný pro lidi, kteří trpí bolestmi, protože by mohl vést k vývoji nové generace léků.