Dáma se superschopností: Díky vzácné mutaci necítí téměř žádnou bolest

Vzácná mutace DNA seniorky ze Skotska překvapila genetiky. Žena téměř necítí bolest a velmi rychle se jí hojí i poranění

02.04.2019 - Stanislav Mihulka

Pro většinu lidí je bolest neoddělitelnou součástí života. Pro Skotku Jo Cameron to ale neplatí. V její DNA došlo k mutaci, kvůli které necítí téměř žádnou bolest. Její život ovšem není procházkou růžovým sadem. Bolest nám totiž slouží jako varování. Dnes 71letá Cameronová kvůli své mutaci utržila nespočet modřin, zlomenin a popálenin. Zároveň je ale také velmi optimistická a pozitivní.

Super Jo

Součástí superschopnosti Jo Cameronové je i to, že se jí velmi rychle hojí veškerá poranění, a že po nich nezůstávají prakticky žádné jizvy. Rovněž může sníst velice pálivé papričky a téměř si toho ani nevšimne, kromě chvilkového příjemného pocitu v ústech.

Podivuhodná seniorka zaujala britské vědce, kteří důkladně prozkoumali její DNA. Zjistili, že má v genomu dvě mutace, které bezprostředně souvisejí s enzymem FAAH. To je hydroláza, která odbourává anandamid, což je náš lidský kanabionid, tedy látka podobná THC a dalším molekulám známým z marihuany. Anandamidu se přezdívá molekula štěstí a hraje roli v mechanismech bolesti, deprese, chuti k jídlu nebo také paměti.

TIP: Malířka s genetickou mutací vidí 100× víc barev než ostatní

Mutace paní Cameronové způsobují, že se v jejím těle tvoří méně enzymu FAAH, takže má k dispozici více anandamidu než běžný člověk. Odborníci doufají, že objevy v genomu paní Cameronové poslouží ve výzkumu bolesti, depresí a dalších významných fenoménů.