Nejmladší pár planetek Sluneční soustavy vznikl přibližně před 300 lety

Vědci z Astronomického ústavu Akademie věd v Ondřejově objevili dvojici nejmladších planetek Sluneční soustavy. Z pohledu vesmírného vnímání času jsou staré jako kdyby vznikly dnes ráno

08.02.2022 - Stanislav Mihulka

Když je řeč o stáří těles ve Sluneční soustavě, obvykle se jedná o události, k nimž došlo před miliardami let. Jak ale ukazuje nedávný objev dvojice planetek, ve Sluneční soustavě máme také tělesa, která jsou až neuvěřitelně mladá. Jejich stáří můžeme počítat na pouhé stovky let.

V roce 2019 odhalila pozorování havajského teleskopu Pan-STARRS1 a arizonského Catalina Sky Survey dvojici nových blízkozemních planetek, které dostaly označení 2019 PR2 a 2019 QR6. Tyto planetky o průměru asi jednoho, respektive poloviny kilometru, obíhají kolem Slunce po velice podobné oběžné dráze.

Planetky se společným osudem

Mezinárodní tým astronomů, který vedl Petr Fatka z Astronomického ústavu Akademie věd České republiky (AsÚ) v Ondřejově, nedávno potvrdil, že jde o dvojici „geneticky identických“ planetek, které se před astronomicky krátkou dobou oddělily od mateřského objektu. V dnešní době je od sebe dělí přibližně milion kilometrů.

Fatka a jeho kolegové využili řadu různých simulací a dalších pozorování, včetně těch na starších snímcích, která předcházela vlastnímu objevu planetek 2019 PR2 a 2019 QR6. Díky tomu astronomové dospěli k závěru, že se planetky od mateřského tělesa oddělily asi před 300 lety. To z nich dělá s přehledem nejmladší dvojici planetek Sluneční soustavy.

Je velice vzrušující nalézt tak mladou dvojici planetek, která vznikla před pouhými 300 lety. V astronomickém vnímání času je to jako kdyby vznikly dnes ráno,“ okomentoval objev Petr Fatka. Doposud nejmladší známá dvojice planetek je přinejmenším desetkrát starší. Kolem pozoruhodné dvojice ale vyvstává řada otázek. Stále například není jasné, z jakého tělesa vlastně pocházejí.

TIP: Jako golfový míček: Planetka Pallas je doslova posetá krátery

Astronomové vypracovali počítačové modely, které naznačují, že by mateřským tělesem obou objektů mohla být kometa. Žádná z planetek ale nevykazuje sebemenší známky kometární aktivity. Otázky původu obou planetek by tak mohlo přinést až další pozorování. Na to si ale astronomové budou muset nějaký čas počkat – planetky 2019 PR2 a 2019 QR6 se totiž v hledáčku pozemských dalekohledů opět objeví až v roce 2033.