Jako golfový míček: Planetka Pallas je doslova posetá krátery

Planetka Pallas, nacházející se mezi Marsem a Jupiterem, je má na svém povrchu nejvíc kráterů ze všech známých těles v Hlavní pásu planetek

12.02.2020 - Stanislav Mihulka

Planetka Pallas, která byla původně objevena v roce 1802, je po planetkách Ceres a Vesta třetím největším objektem Hlavního pásu planetek, který se rozprostírá mezi Marsem a Jupiterem. Svým průměrem 512 kilometrů odpovídá asi jedné sedmině Měsíce. Pallas má rovněž dost zvláštní oběžnou dráhu, která je výrazně nakloněná vůči oběžným drahám planet.

Navzdory tomu, že od objevu Pallas uplynulo již více než 200 let, víme o tomto velkém objektu velice málo. Astronomové proto před časem zamířili na Pallas zařízení SPHERE soustavy teleskopů Very Large Telescope (VLT) v Chile. Během dvou sérií pozorování, které dělily dva roky, získali celkem 11 snímků Pallas z různých úhlů, které následně využili pro 3D rekonstrukci tohoto tělesa.

Pallas je plná kráterů

Pozorování přinesla celou řadu pozoruhodných zjištění. Daleko nejvýraznější z nich ale je, že Pallas vlastně připomíná golfový míček. Je silně, nebo spíše extrémně pokrytá krátery. Vědci napočítali 36 kráterů s průměrem přes 30 kilometrů, což je pro těleso této velikosti úctyhodné. Krátery pokrývají více než 10 procent povrchu Pallas.

TIP: Na trpasličí planetě Ceres je mnohem víc kryovulkánů, než jsme si mysleli

Zdá se, že značný počet kráterů na povrchu Pallas má na svědomí jeho zvláštní oběžná dráha. Pallas opakovaně prochází skrz rovinu oběžných drah mnoha těles Hlavního pásu planetek, což zvyšuje riziko srážek. Odborníci odhadují, že Pallas prožívá dvojnásobně až trojnásobně více kosmických srážek než Ceres nebo Vesta. Není proto divu, že je Pallas plná kráterů.