Nejnovější umělé cévy mohou růst během života pacienta

30.09.2016 - Stanislav Mihulka

Nová technologie výroby implantátů cév bude velmi užitečná pro dětské pacienty

Umělá céva -<p>Matrice pro umělou cévu, kterou v těle pacienta porostou jeho vlastní buňky</p>
Umělá céva -

Matrice pro umělou cévu, kterou v těle pacienta porostou jeho vlastní buňky

Je to skvělá zpráva pro děti s vrozených poruchami srdce. Vědci totiž vynalezli umělé cévy, které mohou růst během dalšího života pacienta. Nová technologie se už osvědčila v experimentech s ovcemi a během pár let by se mohly rozběhnout klinické testy.

Nový typ umělých cév by mohl přinést revoluci v chirurgických zákrocích u dětí, které potřebují vyměnit části cév nebo srdce. V současné době dětští pacienti potřebují až pět operací za sebou, během nichž jim lékaři postupně nahrazují implantované tkáně za větší.

Výroba těchto umělých cév zahrnuje gel s fibroblasty, což jsou buňky pojivových tkání, které produkují kolagen. Tento gel nejprve stráví 5 týdnů v bioreaktoru, kde mají buňky skvělé podmínky k růstu a vytvoří matrici pro budoucí cévy. Poté je implantát uskladněn a čeká na operaci.

TIP: Regenerace ze 3D tiskárny: Vědci vytiskli náhradní tkáně

Po vložení do pacienta implantát porůstají pacientovy vlastní buňky. Tento typ implantátu pak roste s tím, jak roste pacient.

IFL Science, Nature Communications