Nejstarší pravý pták byl kombinací kachny a krocana

19.03.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Křídová fosilie z nizozemského Maastrichtu je jako poskládaná ze dvou různých ptáků.</p>

Poblíž nizozemského Maastrichtu vědci před časem objevili fosilii, která náleží nejstaršímu známému pravému ptáku. Paleontologové si nejprve všimli zajímavé zkameněliny, která byla tak trochu ztracená mezi ostatními. Když tuto fosilii proskenovali na výpočetním tomografu, nestačili se divit. Prý si nejdříve mysleli, že se jim tomograf rozbil.

Kachnokrocan

Na snímcích je totiž patrné, že jde o dinosaura, přesněji řečeno ptáka moderního typu. Jen vypadá, jako kdyby ho někdo slepil dohromady ze dvou ptáků. Při pohledu zezadu tento pták připomíná kachnu. Ale zepředu, hlavně přední částí lebky a zobákem, jako kdyby z oka vypadl dnešním kurům nebo krocanům. Použití výpočetní tomografie bylo velmi důležité. Fosilie byla v takové pozici, že by při pokusu o vyjmutí z kamene zřejmě došlo k jejímu poničení.

TIP: Tsidiiyazhi albini: Nový fosilní pták ze světa po pádu meteoritu

Pozoruhodný pták dostal jméno Asteriornis maastrichtensis, podle bohyně Asterie z řecké mytologie. O ní se říká, že se při milostných pletkách s nejvyšším bohem Diem proměnila v křepelku, aby unikla jeho návrhům. Tento dávný pták žil asi před 67 miliony let, tady na samotném konci období křídy, těsně před pádem osudového meteoritu.

Science News