Největší objekty ve vesmíru: Co jsou to dutiny a superklastry?

Vesmír je tak obrovský, že pro člověka je obtížné pochopit, jak jsou v něm různé objekty velké. Co ale tedy můžeme označit za „největší objekt ve vesmíru“? Většina astronomů se shoduje v tom, že to je „kosmická pavučina“ složená z tzv. superklastrů galaxií

28.07.2018 - Michal Švanda

Jedno ze základních paradigmat současné kosmologie zní, že je vesmír víceméně homogenní a izotropní – tedy že je na velkých rozměrech ve všech místech stejný a vypadá ze všech směrů stejně. Tato vlastnost představuje důsledek vzniku z Velkého třesku a zejména pak rychlého rozfouknutí během inflační fáze.

Bližší pohled nám v současnosti umožňují především celooblohové přehlídky (například Sloanova přehlídka): Ukazuje se, že celkové rozložení galaxií a kup galaxií není náhodné, ale že se na opravdu velkých škálách baryonická hmota shlukuje do jakési pavučiny. V uzlech sítě pak nalezneme nadkupy (superklastry) a kupy (klastry) galaxií, zatímco mezi nimi se objevují určité bubliny (dutiny). Uvedené rozložení vysvětlují odborníci působením temné hmoty (skryté látky) v raných fázích vývoje vesmíru. Stejná velkorozměrová struktura se objevuje i v numerických kosmologických simulacích.