Největší záhady vesmíru: Jsou přírodní zákony vyladěny pro život? (7.)

Když přemýšlíme o fyzikálních zákonech, může nás zarazit, že jsou tak dokonale vyladěny pro život, jaký známe. Jedná se o náhodu? Nebo o boží záměr?

11.06.2016 - František Martinek

Vědci zjistili, že kdyby se některé základní fyzikální zákony nepatrně změnily, nemohli bychom existovat. Kdyby byla gravitace jen o něco silnější, zformovaly by se objekty s takovou přitažlivostí, že bychom na nich nedokázali žít. Kdyby byla přitažlivost naopak jen o něco slabší, pak by vůbec nevznikly velkorozměrové struktury, jako jsou například galaxie.

Další díly seriálu:

A takto fungují téměř všechny přírodní zákony. Musíme si uvědomit, že změny, které by zcela transformovaly podstatu vesmíru, nejsou nijak dramatické. Mnohdy stačí zlomek procenta, někdy jednotky procent: přesto jde o velmi precizní vyladění a nám lidem se občas nechce věřit, že se jedná o pouhou náhodu.

Máme k dispozici několik vysvětlení. Prvnímu říkáme antropický princip, který ve stručnosti říká: Jsme tu, existujeme – a tudíž se nemůžeme divit, že jsou přírodní zákony takové, jaké jsou. Musí takové být, jinak bychom tu vůbec nebyli a nemohli bychom o tom uvažovat. Ovšem antropický princip neřeší, zda se jedná o náhodu, boží záměr či cokoliv jiného. Jiné teorie hovoří o existenci nekonečného množství vesmírů, a tudíž se každá možná kombinace nastavení musí objevit alespoň jednou. A my žijeme logicky v té, která je pro nás příznivá.

Kdy najdeme řešení?

Se vzrůstající znalostí přírodních zákonů můžeme očekávat, že se bude prohlubovat také naše poznání fundamentálních principů. Budeme tedy lépe chápat, proč jsou přírodní zákony nastaveny právě takto. Abychom odhalili existenci života na jiných planetách, musíme nejprve nalézt planety s prostředím vhodným pro život – a to má dnešní věda na dosah. Již se podařilo nalézt exoplanety o velikosti Země a zároveň disponujeme metodami, které by mohly v průběhu několika let přinést další objevy. Než však ověříme existenci paralelních vesmírů, budeme muset pokročit nejen v teorii, ale především v technologiích.

život