Neklidná hvězda: Slunce vyvrhává do vesmíru bubliny slunečního větru

12.04.2019 - Stanislav Mihulka

Vědci prozkoumali sluneční bubliny v datech sond Helios ze sedmdesátých let

Naše Slunce nepřetržitě zaplavuje Sluneční soustavu elektricky nabitými a energetickými částicemi slunečního větru. Podle nového výzkumu to ale nedělá v nepřetržitém proudu, nýbrž často chaoticky vyvrhává monumentální bubliny plné těchto částic, které se pak ženou od Slunce všemi směry.

Simone Di Matteo z italské University of L’Aquila a jeho kolegové ve svém novém výzkumu tyto bubliny slunečního větru detailně prozkoumali a popsali. Jde o vesmírné bubliny, jejichž velikost se pohybuje mezi 50 a 500 průměry naší Země. Badatelé také poprvé prokázali, že v těchto bublinách je sluneční vítr více hustý a horký, než když tyto bubliny netvoří.

Chybná data sond Helios

Výzkum byl založen na datech, shromážděných dvojicí německých sond Helios 1 a Helios 2, které se vydaly do vesmíru v letech 1974 a 1976. Data těchto sond přitom původně ukazovala, že Slunce vysílá sluneční vítr v perfektních vlnách. Tyto vlny ale působily příliš dokonalým dojmem. Vědci proto pojali podezření, že něco není v pořádku...

TIP: Sondu Parker Solar Probe bude na cestě ke Slunci chránit revoluční chlazení

Simone Di Matteo s kolegy prostudovali původní manuály sond Helios a zjistili, že měřená data byla ovlivněna nastavením a fungováním přístrojů. Když tento vliv z dat odfiltrovali, zjevily se před nimi bubliny slunečního větru, které Slunce vypouští do vesmíru zhruba každých 90 minut. Pak je mohli v těchto starých datech detailně prostudovat. Bubliny teď může prozkoumat například americká solární sonda Parker Solar Probe, která pracuje v blízkosti naší hvězdy.