Reklama


Nekonečné klenby: 7 nejdelších mostů světa

20.08.2018 - Kateřina Helán Vašků

Na vzdálenost desítek kilometrů se klenou nad jezery, poli i městy. Nejdelší mosty světa udivují nejen technickou bravurou, ale také krásou. V posledních letech se jejich zemí zaslíbenou stává Čína, dlouhé „perly“ stavitelství však najdeme rovněž v Thajsku či v USA

<h3>Krasavec nad rýžovými poli</h3><p><strong>Tan-jang-Kchun-šan | 164,8 km</strong></p><p>Nejdelší most světa, zapsaný i v Guinnessově knize rekordů, se nachází na vysokorychlostní železniční trati spojující Šanghaj a Nanking v provincii Ťiang-su na východě Číny. Viadukt Tan-jang-Kchun-šan se táhne v délce přes 160 km a prochází malebnou krajinou s rýžovými poli, kanály i jezery v blízkosti řeky Jang-c’-ťiang. <strong>Jeho výstavba započala roku 2006, zaměstnala bezmála 10 tisíc lidí a přišla asi na 8,5 miliardy dolarů, tedy zhruba 190 miliard korun</strong>. </p>

Krasavec nad rýžovými poli

Tan-jang-Kchun-šan | 164,8 km

Nejdelší most světa, zapsaný i v Guinnessově knize rekordů, se nachází na vysokorychlostní železniční trati spojující Šanghaj a Nanking v provincii Ťiang-su na východě Číny. Viadukt Tan-jang-Kchun-šan se táhne v délce přes 160 km a prochází malebnou krajinou s rýžovými poli, kanály i jezery v blízkosti řeky Jang-c’-ťiang. Jeho výstavba započala roku 2006, zaměstnala bezmála 10 tisíc lidí a přišla asi na 8,5 miliardy dolarů, tedy zhruba 190 miliard korun

<h3>Rekordman z Tchaj-wanu</h3><p><strong>Čang-chua-Kao-siung | 157,3 km</strong></p><p>Druhý rekordman v pořadí má s „číslem jedna“ mnoho společného: Viadukt Čang-chua-Kao-siung měří jen o pár kilometrů méně a také tvoří součást vysokorychlostní železnice. Spojuje město Čang-chua na západě ostrova Tchaj-wan s tamní druhou největší metropolí Kao-siung. <strong>Spadá do rozsáhlé sítě železničních viaduktů navržených tak, aby odolaly i silnému zemětřesení</strong>, a využívá jej společnost Taiwan High Speed Rail, jež ročně přepraví bezmála 200 milionů pasažérů. </p>

Rekordman z Tchaj-wanu

Čang-chua-Kao-siung | 157,3 km

Druhý rekordman v pořadí má s „číslem jedna“ mnoho společného: Viadukt Čang-chua-Kao-siung měří jen o pár kilometrů méně a také tvoří součást vysokorychlostní železnice. Spojuje město Čang-chua na západě ostrova Tchaj-wan s tamní druhou největší metropolí Kao-siung. Spadá do rozsáhlé sítě železničních viaduktů navržených tak, aby odolaly i silnému zemětřesení, a využívá jej společnost Taiwan High Speed Rail, jež ročně přepraví bezmála 200 milionů pasažérů. 

<h3>První v Evropě</h3><p><strong>Krymský most | 18,1 km</strong></p><p>Krymský most se klene nad Kerčským průlivem a spojuje ruský Krasnodarský kraj s poloostrovem Krym. <strong>Letos 16. května jej otevřel prezident Vladimir Putin a s celkovými 18,1 km jde o nejdelší most v Evropě</strong>. Představuje přitom kriticky potřebnou stavbu: Poté, co ruská armáda poloostrov před čtyřmi lety obsadila a přičlenila jej k federaci, skončily také ukrajinské dodávky zboží a potravin. Zásobování po mostě má výpadek nahradit. </p>

První v Evropě

Krymský most | 18,1 km

Krymský most se klene nad Kerčským průlivem a spojuje ruský Krasnodarský kraj s poloostrovem Krym. Letos 16. května jej otevřel prezident Vladimir Putin a s celkovými 18,1 km jde o nejdelší most v Evropě. Představuje přitom kriticky potřebnou stavbu: Poté, co ruská armáda poloostrov před čtyřmi lety obsadila a přičlenila jej k federaci, skončily také ukrajinské dodávky zboží a potravin. Zásobování po mostě má výpadek nahradit. 

<h3>Dálnice v nebesích</h3><p><strong>Burapha Withi Expressway | 55 km</strong></p><p>Na šestém místě mezi světovými mostními rekordmany figuruje thajský gigant Burapha Withi Expressway. <strong>Jedná se o vyvýšenou šestiproudou dálnici táhnoucí se v délce 55 km nad národní dálnicí číslo 34</strong>. V letech 2000–2004 šlo dokonce o nejdelší most planety a dodnes mu zůstal titul nejdelšího mostu pro automobily. </p>

Dálnice v nebesích

Burapha Withi Expressway | 55 km

Na šestém místě mezi světovými mostními rekordmany figuruje thajský gigant Burapha Withi Expressway. Jedná se o vyvýšenou šestiproudou dálnici táhnoucí se v délce 55 km nad národní dálnicí číslo 34. V letech 2000–2004 šlo dokonce o nejdelší most planety a dodnes mu zůstal titul nejdelšího mostu pro automobily. 

<h3>Pilíře nad hladinou</h3><p><strong>Lake Pontchartrain Causeway | 38,4 km</strong></p><p>Osmá příčka v celosvětovém žebříčku patří nejdelšímu mostu USA, známému jako Lake Pontchartrain Causeway, zkráceně Causeway. Od svého otevření v roce 1969 se pyšnil titulem nejdelšího mostu vedoucího přes vodu, a to až do roku 2011, kdy jej vystřídal východočínský obr v zálivu Ťiao-čou. <strong>Americká stavba spojuje obec Mandeville s předměstím New Orleans a tvoří ji dvě paralelní dvouproudé silnice nad jezerem Pontchartrain</strong>. </p>

Pilíře nad hladinou

Lake Pontchartrain Causeway | 38,4 km

Osmá příčka v celosvětovém žebříčku patří nejdelšímu mostu USA, známému jako Lake Pontchartrain Causeway, zkráceně Causeway. Od svého otevření v roce 1969 se pyšnil titulem nejdelšího mostu vedoucího přes vodu, a to až do roku 2011, kdy jej vystřídal východočínský obr v zálivu Ťiao-čou. Americká stavba spojuje obec Mandeville s předměstím New Orleans a tvoří ji dvě paralelní dvouproudé silnice nad jezerem Pontchartrain

<h3>Plovoucí synek</h3><p><strong>Evergreen Point Bridge | 2,3 km </strong></p><p>Americký Seattle nepatří se 725 tisíci obyvateli právě mezi obry.Poloha na okraji jezera Washington však omezovala jeho rozvoj, a část místních se proto přestěhovala na druhý břeh. <strong>Jejich nekonečné dojíždění za prací vyřešil v roce 1963 most, který nebyl ukotven na dně, ale volně spočíval na hladině na plovoucích pontonech. Kvůli malé kapacitě jej před dvěma lety strhli a na jeho místě vznikl podstatně širší „synek“</strong>. Na vodě ho drží 77 pontonů, přičemž některé váží až deset tisíc tun. </p>

Plovoucí synek

Evergreen Point Bridge | 2,3 km 

Americký Seattle nepatří se 725 tisíci obyvateli právě mezi obry.Poloha na okraji jezera Washington však omezovala jeho rozvoj, a část místních se proto přestěhovala na druhý břeh. Jejich nekonečné dojíždění za prací vyřešil v roce 1963 most, který nebyl ukotven na dně, ale volně spočíval na hladině na plovoucích pontonech. Kvůli malé kapacitě jej před dvěma lety strhli a na jeho místě vznikl podstatně širší „synek“. Na vodě ho drží 77 pontonů, přičemž některé váží až deset tisíc tun. 

<h3>Visutý ochránce</h3><p><strong>Akaši-Kaikjó | 1,9 km</strong></p><p>Japonský most Akaši-Kaikjó, přezdívaný též Perlový, se sice neprobojoval ani do první stovky nejdelších rekordmanů, uchvacuje však jiným prvenstvím: <strong>Jedná se totiž o nejdelší visutý most světa. Spojuje města Kóbe a Awadži na ostrově Honšú, klene se v délce necelých 4 km a jeho pylony se tyčí do výšky téměř 300 m</strong>. Stavba nad průlivem Akaši odolá podle svých tvůrců zemětřesení o síle až 8,5 stupně Richterovy škály a větru o rychlosti 285 km/h. </p>

Visutý ochránce

Akaši-Kaikjó | 1,9 km

Japonský most Akaši-Kaikjó, přezdívaný též Perlový, se sice neprobojoval ani do první stovky nejdelších rekordmanů, uchvacuje však jiným prvenstvím: Jedná se totiž o nejdelší visutý most světa. Spojuje města Kóbe a Awadži na ostrově Honšú, klene se v délce necelých 4 km a jeho pylony se tyčí do výšky téměř 300 m. Stavba nad průlivem Akaši odolá podle svých tvůrců zemětřesení o síle až 8,5 stupně Richterovy škály a větru o rychlosti 285 km/h. 

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Vlče z doby ledové je skoro jako živé

Věda

Panoramatický pohled z vyhlídkové terasy na čajové plantáže Cameron Bharat

Příroda

První letušky Československých státních aerolinií: zleva Marie Stará, Hana Fuchsová a Marie Müllerová, 1937

Historie

Povrch Ceres na snímku sondy Dawn. Ahuna Mons je v horní části.

Vesmír

Větrná farma a bitcoinový důl

Věda

Inhalátory promění přírodní látky v páru, dochucenou třeba vanilkovou nebo jahodovou příchutí. Takto vypadá balení verze nazvané Strawberry Fields, která má příchuť jahod a obsahuje vitamíny

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907