Některé střevní bakterie omezují účinnost léků na Parkinsonovu chorobu

20.06.2019 - Stanislav Mihulka

Bakterie ve střevech jsou naši parťáci. Neplatí to ale vždy. Někdy mohou komplikovat léčbu Parkinsonovy choroby

<p>Bakterie ve střevech mají chuť na léky</p>

Bakterie ve střevech mají chuť na léky

Bakterie střevní flóry nám v mnoha ohledech pomáhají. Nešťastnou souhrou okolností nám ale mohou i škodit. Například tehdy, když narušují užívání léků. Zjistili to američtí vědci a lékaři z Harvardu, když zkoumali fungování mikrobiomu během léčby Parkinsonovy choroby.

Neurodegenerativní Parkinsonovu chorobu zatím neumíme vyléčit. Pacienti s tímto závažným onemocněním ale užívají celou řadu léků, které by měly zmírňovat příznaky onemocnění a usnadňovat lidem život. Jedním z běžně užívaných léků je přitom levodopa nebo též L-dopa. Podávání levodopy zvyšuje množství dopaminu v mozku, což zmírňuje dopady Parkinsonovy choroby.

TIP: Důležitý průlom: Vědci konečně popsali specifickou „vůni“ Parkinsonovy choroby

Problém je ovšem v tom, že levodopa chutná bakterii Enterococcus faecalis. To je běžná bakterie v lidském těle, která žije v trávicím traktu. Za určitých okolností ale dokáže vyvolat i život ohrožující infekce. Teď se ukazuje, že bakterie Enterococcus faecalis narušuje léčbu Parkinsona. Zatím není přesně jasné jak, ale více než polovina užívané levodopy se každopádně vůbec nedostane do mozku. Jedním z hlavních viníků je podle odborníků právě bakterie Enterococcus faecalis.