Některé střevní bakterie omezují účinnost léků na Parkinsonovu chorobu

20.06.2019 - Stanislav Mihulka

Bakterie ve střevech jsou naši parťáci. Neplatí to ale vždy. Někdy mohou komplikovat léčbu Parkinsonovy choroby

<p>Bakterie ve střevech mají chuť na léky</p>

Bakterie ve střevech mají chuť na léky

Bakterie střevní flóry nám v mnoha ohledech pomáhají. Nešťastnou souhrou okolností nám ale mohou i škodit. Například tehdy, když narušují užívání léků. Zjistili to američtí vědci a lékaři z Harvardu, když zkoumali fungování mikrobiomu během léčby Parkinsonovy choroby.

Neurodegenerativní Parkinsonovu chorobu zatím neumíme vyléčit. Pacienti s tímto závažným onemocněním ale užívají celou řadu léků, které by měly zmírňovat příznaky onemocnění a usnadňovat lidem život. Jedním z běžně užívaných léků je přitom levodopa nebo též L-dopa. Podávání levodopy zvyšuje množství dopaminu v mozku, což zmírňuje dopady Parkinsonovy choroby.

TIP: Důležitý průlom: Vědci konečně popsali specifickou „vůni“ Parkinsonovy choroby

Problém je ovšem v tom, že levodopa chutná bakterii Enterococcus faecalis. To je běžná bakterie v lidském těle, která žije v trávicím traktu. Za určitých okolností ale dokáže vyvolat i život ohrožující infekce. Teď se ukazuje, že bakterie Enterococcus faecalis narušuje léčbu Parkinsona. Zatím není přesně jasné jak, ale více než polovina užívané levodopy se každopádně vůbec nedostane do mozku. Jedním z hlavních viníků je podle odborníků právě bakterie Enterococcus faecalis.

Ještě v červenci 1942 bylo naživu 80 % budoucích obětí holocaustu. O 11 měsíců později však byl tento poměr přesně opačný. Čím méně se Němcům dařilo na východní frontě, tím více zvyšovali své úsilí ve věci tzv. konečného řešení židovské otázky.

Čtyři a půl metru dlouhá ankylorhiza s tlamou plnou zubů děsila vše živé v oceánu období oligocénu.

Extrémně velký

Název: Extrémně velký dalekohled (Extremely Large Telescope, ELT)
V provozu od roku: 2025

Čím je průměr objektivu větší, tím víc světla může teleskop soustředit a tím víc podrobnějších informací získat… Evropští astronomové se rozhodli postavit dalekohled, který hned tak něco nepřekoná. Původní představy dokonce počítaly s průměrem 100 m, což se však ukázalo být nad současné technické i finanční možnosti. Vedení Evropské jižní observatoře (ESO) dalo zelenou konstrukci menšího, ale přesto mimořádně velkého dalekohledu ELT – Extremely Large Telescope.

Projekt počítá s přístrojem o průměru 39,3 m. Primární zrcadlo se bude skládat ze 798 šestiúhelníkových segmentů o průměru 1,4 m a tloušťce pouhých 50 mm. Do optické soustavy se začlení zrcadla systému adaptivní optiky, kvůli kompenzaci neostrosti snímků způsobené neklidem atmosféry. Jedno z nich bude podepřeno soustavou šesti tisíc aktivních členů, tzv. aktuátorů, s úkolem „zakřivovat“ zrcadlo v závislosti na stavu ovzduší 1 000krát za sekundu, čímž se dosáhne mimořádně kvalitního obrazu.

V roce 2010 vybrala ESO pro budoucí umístění observatoře horu Cerro Armazones v chilské oblasti Antofagasta, v nadmořské výšce přes 3 000 m. Teleskop má chránit otáčivá kopule o průměru 86 m. Stavební úpravy terénu započaly v červnu 2014 a o tři roky později, 29. května 2017, byl slavnostně položen základní kámen obřího teleskopu.

Německá firma SCHOTT ve své továrně v Mainzu loni v lednu úspěšně odlila prvních šest segmentů primárního zrcadla, které po procesu pomalého chladnutí čeká ještě řada tepelných úprav. Následně budou vybroušena do správného tvaru a pokovena s přesností 15 nm na celé optické ploše. Obojí zajistí francouzská společnost Safran Reosc, jež se ujme rovněž testování zrcadel.

ELT se stane největším okem lidstva, jaké kdy vzhlíželo k obloze, a může revolučně změnit naše vnímání vesmíru. Jeho úkolem bude řešit celou řadu vědeckých záhad, jež mohou pomoct osvětlit naše vlastní kořeny, včetně pátrání po známkách života na planetách podobných Zemi, studia povahy temné energie a temné hmoty nebo sledování raných stadií vývoje vesmíru. Zároveň zcela jistě přinese řadu nových otázek, které dnes nedokážeme ani odhadnout. První pozorování by se mělo uskutečnit v roce 2025.

Klášter s dvojím prvenstvím

Břevnovský klášter

Nejen mečem a bojem živ je Přemyslovec. Čeští panovníci a později i mocní šlechtici rádi trávili čas budováním četných klášterů. Ostatně očekávali, že si tím zajistí spásu nejen pro sebe, ale i pro své rodiny. Nejstarší mužský klášter v Českých zemích je ten na pražském Břevnově. Založit jej nechal v roce 993 kníže Boleslav II. A jaké druhé prvenství klášter má? Nejdelší tradici vaření piva v celé republice!

Přestože se ofenziva nevyvíjela podle plánu, von Hindenburg s Ludendorffem obdrželi vysoká vyznamenání.