Nenápadná hrozba: Potenciálně nebezpečné bakterie jsou na kůži každého z nás

05.12.2018 - Stanislav Mihulka

Mezi pokojnými bakteriemi na lidském těle se mohou ukrývat zabijáci, kteří způsobují vážně komplikace po operacích

<p>Vedoucí výzkumu stafylokoků Sam Sheppard</p>

Vedoucí výzkumu stafylokoků Sam Sheppard

Zapomeňte na „masožroutské“ zlaté stafylokoky kmene MRSA nebo „zlé“ kmeny bakterií E. coli. V současné době jsou velmi nebezpeční i jiní mikrobi. Například blízký příbuzný MRSA, stafylok Staphylococcus epidermidis, je dnes nejčastějším původcem život ohrožujících bakteriálních infekcí v nemocnicích po chirurgickém zákroku.

Právě tento stafylokok je ale jako hrozba často přehlížený, protože je ve skutečnosti velice běžný. Některé kmeny stafylokoka Staphylococcus epidermidis jsou ale opravdu smrtící. Britští vědci zjistili, že tyto kmeny mají k dispozici asi 60 genů, které dělají z pokojné bakterie zdatného zabijáka. Díky těmto genům se stafylokok může dobře množit v krvi, tvoří biofilmy, vyhýbá se útokům imunitního systému, a také mu tyto geny bohužel přinášejí rezistenci vůči antibiotikům.

TIP: Plíživý mikrob: Po světě se nenápadně rozšířila nebezpečná rezistentní bakterie

Problém je v tom, že zmíněný stafylokok žije na kůži prakticky každého člověka. Většinou jde o zcela neškodné kmeny, ale vědci přišli na to, že se někdy na zdravých lidech vyskytují i velmi smrtící varianty stafylokoka. Jde jenom o to, jestli dostanou šanci proniknout do krve, třeba během operace.

University of Bath