Netradiční meteorit připomíná hroudu hlíny a páchne jako zelenina

15.10.2019 - Stanislav Mihulka

Meteorit Aguas Zarcas z Kostariky je plný organický látek, jejichž zápach připomíná růžičkovou kapustu

<p>Aguas Zarcas, páchnoucí kosmická hrouda hlíny.</p>

Aguas Zarcas, páchnoucí kosmická hrouda hlíny.

Z vesmíru padají na Zemi rozličné objekty. V Kostarice letos dopadl meteorit, jemuž se přezdívá podle oblasti nálezu „Aguas Zarcas“. Od ostatních meteoritů se ale v mnohém liší. Není to ani kosmický kámen, ani kus kosmického kovu. Je to vlastně taková kosmická hrouda hlíny, která svým intenzivním zápachem připomíná růžičkovou kapustu.

Meteorit Aguas Zarcas rozzářil oblohu nad Kostarikou 23. dubna (2019). Při vstupu do atmosféry se rozpadl na několik kusů. Jeden z menších zasáhl na povrchu dům a jeden ještě menší se trefil do psí boudy. Větší část původní „kosmické hroudy hlíny“ nedávno získalo americké Field Museum of Natural History v Chicagu.

Cenný zápach

I když zápach meteoritu nejspíš není zrovna příjemný, je zároveň neklamným znamením, že Aguas Zarcas je neobyčejným cenným meteoritem, a že se o něj budou intenzivně zajímat vědci. Zápach v meteoritu totiž vydávají organické látky, jako jsou aminokyseliny a podle všeho jde o velmi starý meteorit, který pochází ze samotného úsvitu Sluneční soustavy. Podobné meteority před miliardami let donesly na Zemi organické látky, které byly nezbytné pro vznik života.

TIP: Dávný meteorit nalezený v Mauretánii odhaluje tajemství Sluneční soustavy

Aguas Zarcas je uhlíkový chondrit. Takové meteority představují jen 4 procenta všech meteoritů, které dopadnou na Zemi a jsou také nápadně bohaté na organické látky. Představitelé muzea zdůrazňují, že přes zeleninový zápach rozhodně nedoporučují meteorit olizovat nebo dokonce ochutnávat. Jednak by mohlo dojít k jeho poškození, a také by naopak meteorit plný organických látek mohl uškodit člověku, například nějakou toxickou sloučeninou.

• Zdroj fotografií: John Weinstein / Field Museum