Newton potkává Darwina: Vědci hodlají číst v DNA Newtonovy jabloně

29.12.2016 - Stanislav Mihulka

Jak probíhá evoluce jabloní? Odpověď by měla poskytnout DNA jabloně Isaaca Newtona

Newtonova jabloň -<p>Dávná jabloň v rodišti Isaaca Newtona, ze které údajně spadlo slavné jablko</p>
Newtonova jabloň -

Dávná jabloň v rodišti Isaaca Newtona, ze které údajně spadlo slavné jablko

V zahradě Woolsthorpe Manor, rodiště Isaaca Newtona v hrabstí Lincolnshire, mají prastarou jabloň. Přesně před 350 lety z ní prý spadlo jablko, kterého si všiml Newton. Banální událost měla dalekosáhlé důsledky. Tehdy prý vznikla myšlenka gravitace což mnozí považují za ústřední moment celého věku osvícenství.

Britští vědci se rozhodli, že přečtou kompletní DNA Newtonovy jabloně. Není to ale jenom tak samoúčelná oslava pamětihodné události.

TIP: Bojíte se GMO? Sladké brambory jsou geneticky modifikované už tisíce let

Newtonova jabloň pochází z dob před zemědělskou revolucí. Badatelé hodlají porovnat genom slavné jabloně s moderními jabloněmi, což by mělo ukázat, jak se mění DNA s evolucí pěstovaných plodin v průběhu staletí.

University of Lincoln