Noční obloha v prosinci: Objevte krásu otevřených hvězdokup v Kasiopeji

Prosincové nebe přímo láká k pozorování nebeské královny Kasiopeji. Na své si ale přijdou i milovníci meteorických rojů – letošní maximum aktivity Geminid nastane 14. prosince v ranních hodinách a doprovodí jej velmi příznivé pozorovací podmínky.

01.12.2021 - Jan Píšala

Vzávěru letošního roku získá večerní obloha nad jihozápadem stěží přehlédnutelnou dominantu. Do svého maximálního lesku, konkrétně −4,7 mag, totiž dospěje Venuše, usazená po celý prosinec v souhvězdí Střelce.

Střídání planet

O něco výš nad obzorem jí budou v Kozorohovi sekundovat Saturn a Jupiter, ovšem pouze v první polovině měsíce, neboť v té druhé už Jupiter zahlédneme v Blížencích. Mezi 6. a 9. prosincem pak kolem zmíněných oběžnic, seřazených na nebi takřka v jedné linii, projde úzký srpek dorůstajícího Měsíce

Mluvíme-li o podvečerní obloze a planetách, nesmíme zapomenout na Merkur. Zůstane mu však vyhrazeno jen několik posledních dní letopočtu 2021, kdy se začne objevovat v blízkosti Venuše těsně nad jihozápadem. Nicméně všechny zmíněné oběžnice se z nebeské klenby vytratí ještě v průběhu pozdního večera. Až do rána pak zůstane obloha bez planet a teprve s rozedněním vystoupá nad jihovýchodní horizont Mars, putující v prosinci z Vah přes Štíra do Hadonoše. Na Silvestra se navíc dočkáme konjunkce oranžové planety s podobně zabarvenou stálicí Antares ze Štíra a s uzoučkým měsíčním srpkem.

Poklady královny

Každopádně ať už se na nebe podíváte zvečera, o půlnoci, nebo ráno, vždy na něm naleznete Kasiopeju se stálicemi uspořádanými do charakteristického „W“. Nebeská královna totiž v našich zeměpisných šířkách nikdy nezapadá za obzor. Nejlepší výhled se však naskytne večer, kdy souhvězdí spatříte nedaleko zenitu, vysoko nad hlavou. Připočteme-li velmi tmavé zimní noci, nabízejí se v prosinci k jeho prohlídce ideální podmínky. Kasiopeja přitom střeží přehršel nebeských pokladů, a čtyři z nich lze navíc pozorovat současně, pěkně pospolu.

Zkusit to můžete už s triedrem s objektivy o průměru alespoň 50 mm, určitě ale použijte stativ. Třesoucí se obraz totiž spolehlivě zneviditelní značnou část níže popsaných cílů. Větší přístroje se proto hodí lépe a zahlédnete v nich víc. A kam dalekohled namířit, aby vaše počínání korunoval úspěch? Přibližně doprostřed mezi Delta a Epsilon Cassiopeiae, stálice 3. velikosti – a pak už se stačí jen kochat. Myslete však na to, že přístroj musí mít zorné pole alespoň 2°, abyste v něm viděli vše podstatné naráz.

Zářící rozcestník

Jako první vás trkne do očí otevřená hvězdokupa NGC 663. Na ploše čtvrt úhlového stupně spatříte patnáctku nepravidelně uspořádaných hvězd 8. a 9. velikosti, doplněnou šesti desítkami ještě slabších stálic. Při bedlivějším pohledu pak uvnitř uskupení odhalíte dvě samostatné oblasti s četnějším hvězdným zastoupením.

NGC 663 můžete skvěle využít jako rozcestník. Pokud se od ní vydáte zhruba 1,5° směrem na jihozápad, spatříte hvězdokupu M103 neboli NGC 581. Tentokrát ovšem nečekejte klasickou rozložitou „otevřenku“ sestávající z desítek podobně jasných hvězd roztroušených na větší ploše. M103 je mnohem kompaktnější a při menších zvětšeních vypadá spíš jako neostrá světlá skvrna o úhlovém průměru 6′, usazená mezi dvěma stálicemi 7. a 8. velikosti. Ve větších přístrojích a s narůstajícím zvětšením se postupně rozpadne, nejdřív na kaskádu několika hvězdných párů obklopených nezřetelným halem a posléze na změť slabých stálic 11. velikosti.

Pro větší přístroje

Vraťme se nyní k rozcestníku v podobě NGC 663: Vydáte-li se od ní přibližně 0,75° na severozápad, doputujete k otevřené hvězdokupě NGC 654. Pokud vyrazíte opačným směrem, asi 0,5° na jihozápad, narazíte na otevřenku NGC 659. Zmíněná dvojice však již rozhodně nepatří mezi snadno rozeznatelné objekty, zejména třeba v triedru 10×50. Může za to malý jas i totožné úhlové rozměry obou uskupení kolem 5′, takže si vyžádají spíš dalekohled s objektivem o průměru alespoň 80 mm.

Ve větších přístrojích stojí za pohled zejména NGC 659: Má podlouhlý tvar a lze ji také snáz rozložit na jednotlivé členky. Při pozorování NGC 654, rozprostírající se v těsné blízkosti nápadné stálice 7. velikosti, pak neváhejte použít výraznější zvětšení. Zjistíte tak, že ona nezřetelná skvrna v zorném poli ve skutečnosti nepředstavuje mlhovinu, nýbrž skrumáž mnoha velmi slabých hvězd.

Geminidy

Letošní maximum aktivity meteorického roje Geminid nastane 14. prosince v ranních hodinách a doprovodí jej velmi příznivé pozorovací podmínky. Krátce předtím totiž zapadne dorůstající Měsíc, takže hvězdné nebe výrazně potemní. Mohli bychom tudíž spatřit i několik desítek meteorů za hodinu.

1. prosince7 h 26 min15 h 46 min
15. prosince7 h 41 min15 h 44 min
31. prosince7 h 47 min15 h 53 min

V první polovině měsíce se Slunce nachází ve znamení Střelce, 21. prosince v 16:59 SEČ vstoupí do znamení Kozoroha; nastane zimní slunovrat a začne astronomická zima.

Nov4. prosince7 h 35 min15 h 48 min
První čtvrt11. prosince12 h 46 min0 h 00 min
Úplněk19. prosince15 h 46 min8 h 06 min
Poslední čtvrt27. prosince0 h 00 min12 h 05 min

• Merkur – viditelný na sklonku prosince večer nízko nad jihozápadem
  • Venuše – viditelná večer nad jihozápadem
  • Mars – viditelný ráno nad jihovýchodem
  • Jupiter – viditelný večer vysoko nad jihozápadem
  • Saturn – viditelný večer nad jihozápadem
  • Uran – viditelný téměř celou noc kromě rána
  • Neptun – viditelný večer vysoko nad jihozápadem

Zajímavé úkazy v prosinci 2021

• 1. prosince – úzký měsíční srpek poblíž Spicy z Panny na ranní obloze
  • 4. prosince – Venuše dosahuje maximální jasnosti v roce 2021, −4,7 mag
  • 6. až 9. prosince – seskupení úzkého měsíčního srpku, Venuše, Saturnu a Jupitera na večerním nebi; dorůstající Měsíc postupně projde okolo jednotlivých planet
  • 14. prosince – v ranních hodinách maximum činnosti meteorického roje Geminid
  • 17. prosince – Měsíc poblíž Aldebaranu z Býka na noční obloze
  • 20. prosince – Měsíc poblíž Polluxe z Blíženců na noční obloze
  • 23. prosince – Měsíc poblíž Regula ze Lva na noční obloze
  • 28. prosince – Měsíc poblíž Spicy z Panny na noční obloze
  • 28. a 29. prosince – setkání Merkuru a Venuše na podvečerním nebi nízko nad jihozápadem (cca 4,3°)
  • 31. prosince – seskupení velmi úzkého měsíčního srpku, Marsu a hvězdy Antares ze Štíra na ranní obloze nízko nad jihovýchodem, na ploše o průměru cca 8°

Všechny časové údaje jsou vztaženy k 50. rovnoběžce a středoevropskému poledníku a jsou uvedeny ve středoevropském čase (SEČ). Okamžiky východu či západu nebeských těles však nezávisí pouze na zeměpisných souřadnicích pozorovatele, ale také na úhlové výšce a členitosti obzoru.