Nohatky jsou jako z vesmíru: Krev jim pohánějí stahy střeva

14.07.2017 - Stanislav Mihulka

Nohatky vypadají jako divoké klubko končetin. Ukazuje se ale, že tato stvoření jsou stejně fascinující i uvnitř

Nohatka -<p>Mimozemsky vyhlížející členovec na mořském dně</p>
Nohatka -

Mimozemsky vyhlížející členovec na mořském dně

Kdo někdy viděl nohatku, jistě uzná, že vypadá jako stvoření z jiné planety. Jsou to zvláštní členovci, kteří žijí v moři a působí dojmem, že mají jen nohy a skoro nic jiného. Žijí obvykle v mělkém moři, biologové je ale objevili i v hloubkách okolo 7 kilometrů.

Jsou to dravci a někdy i mrchožrouti, kteří svým bodcem útočí na žahavce, mořské houby, kroužkovce nebo mechovky. Svou kořist obvykle vysávají.

TIP: Špatný rok? Na pobřeží Japonska umírají ve velkém množství ostrorepi

Stejně jako navenek jsou nohatky zvláštní i uvnitř. Mají malá protáhlá srdce, která jim divoce bijí až 180× za minutu, což ale stejně nestačí. Vědci nedávno zjistili, že pohyb krve, tedy v jejich případě hemolymfy, v jejich monstrózních nohách, jim zajišťují stahy střeva, které se u nohatek z tohoto důvodu rozprostírá až do končetin. Není to srdce, ale právě střevo, které nohatkám zařídí oběh většiny krve a v ní rozpuštěného kyslíku.

Current Biology