Nová hypotéza: Způsobily masové vymírání na konci druhohor obyčejné saze?

03.01.2017 - Stanislav Mihulka

Dopad meteoritu do oblasti Mexického zálivu prý mohl zamořit sazemi celou atmosféru

Saze -<p>Saze dělají problémy i dnes. Stály za vymřením dinosaurů?</p>
Saze -

Saze dělají problémy i dnes. Stály za vymřením dinosaurů?

Na konci období druhohor vymřeli dinosauři, amoniti a mnozí další živočichové i rostliny. Měl v tom prsty pád několikakilometrového meteoritu v Chicxulubu a nejspíš i mohutné soptění na území dnešní Indie. Jak ale samotné vymírání před 66 miliony let probíhalo?

Japonští vědci přišli s novou hypotézou, která obviňuje z masového vymírání saze. V dnešní době přitom převládá názor, že se na tehdejším vymírání podílely zejména aerosoly v atmosféře, které se do ní dostaly po dopadu meteoritu.

TIP: Nepředstavitelný náraz: Meteorit na konci křídy zřejmě prorazil zemskou kůru

Japonští vědci se ale domnívají, že slavný meteorit spálil po svém dopadu v oblasti dnešního Mexického zálivu spoustu ropy a vyslal do stratosféry ohromné množství sazí. Právě saze podle nich mohly být hlavním zabijákem dinosaurů, protože by vyvolaly globální ochlazení planety a velké sucho, a také by značně omezily fotosyntézu v oceánech.

Tohoku University