Nová léčba: Jediná injekce utlumí arašídovou alergii na celé týdny

18.11.2019 - Stanislav Mihulka

Dobré zprávy pro alergiky - nový léčebný postup tlumí arašídovou alergii na celé týdny

<p>Léčba alergie na arašídy zklidňuje imunitní systém a tlumí jeho přehnané reakce.</p>

V celosvětovém měřítku jsou buráky nejnebezpečnějším potravinovým alergenem vůbec. V ČR dochází ročně až k několika stovkám anafylaktických reakcí, ale naštěstí již několik let nedošlo k úmrtí, na rozdíl od USA, kde minimálně ve sto případech ročně bohužel nastává smrt.

Alergie na arašídy patří bohužel mezi ty, které, jsou-li diagnostikovány u dětí, velmi často - až v 75 % případů přetrvávají do dospělosti. Jedinou „léčbou“ je absence přijmu alergenu, tedy, celoživotní studium etiket a přísné dodržování diety. Nyní se ale zdá, že svítá na lepší časy.

Svítání na lepší časy

Američtí vědci nedávno vyvinuli novou léčbu alergie na arašídy, která zahrnuje jedinou injekci protilátky, tišící projevy alergie na dobu několika týdnů. Samotné vědce překvapilo, jak dlouhý je účinek této léčby.

Klíčovou složkou této léčby je látka zvaná etokimab. Tato látka cílí na protein imunitního systému IL-33, jehož funkcí je přivolávat buňky imunitního systému na místo zranění. Když je ale protein IL-33 příliš aktivní, vede to k přetížení imunitního systému a vznikají různé autoimunitní poruchy, včetně alergií.

TIP: Alergie mýtů zbavené: 5 nejčastějších omylů a pověr spojených s alergiemi

Badatelé vyzkoušeli novou léčbu na 20 dobrovolnících, kteří trpí těžkou alergií na burské oříšky. 15 z nich vpíchli jednu injekci s etokimabem, zatímco zbývajících 5 dobrovolníků dostalo placebo. U většiny dobrovolníků, kteří dostali etokimab, vymizela alergie na burské oříšky minimálně na dobu 6 týdnů. Teď přijdou na řadu další testy této léčby, s větším počtem pacientů.