Nová naděje: DNA vakcína úspěšně léčí Alzheimera. Zatím funguje u myší

23.11.2018 - Stanislav Mihulka

Převratná DNA vakcína zasahuje proti toxickým proteinům způsobujícím vznik Alzheimerovy choroby. Bude fungovat u i lidí?

<p>Alzheimerova choroba je závažné onemocnění mozku postihující především starší osoby. Způsobuje nevratné změny v mozkových buňkách a úbytek mozkové hmoty.</p>

Alzheimerova choroba ohrožuje stále více seniorů po celém světě. Vědci se proto intenzivně snaží ohroženým lidem pomoci. Jednou z možností je vývoj vakcíny, která by jedinou dávkou zajistila, že u očkovaného nedojde k rozvoji tohoto obávaného onemocnění.

Nadějná DNA vakcína

Odborníci stále ještě přesně nevědí, jak ke vzniku Alzheimerovy choroby dochází a které části těla toto onemocnění zasahuje. Už dnes je ale jasné, že klíčovou roli u této choroby hrají dva proteiny, které jsou zodpovědné za degeneraci nervových buněk. Jde o takzvaný amyloid beta, který tvoří plaky a proteiny tau, které tvoří vlákna.

Američtí vědci a lékaři po mnohaletém úsilí vyvinuli speciální DNA vakcínu, která dokáže úspěšně omezovat hromadění obou zmíněných nebezpečných proteinů. Nová vakcína cílí na DNA, která kóduje tyto proteiny. Svým působením stimuluje imunitní systém a ten pak sám zasahuje proti oběma toxickým proteinům.

TIP: Obrana proti Alzheimerovi: Implantát, který uvolňuje protilátky

Nejnovější testy na myších potvrdily, že DNA vakcína proti Alzheimerovi je bezpečná a účinně potlačuje rozvoj tohoto onemocnění. Teď by měly přijít na řadu testy na lidech. Problém této nemoci ale spočívá v jejím velmi pomalém rozvoji. Zda tedy bude vakcína efektivně fungovat i u lidí se tak dozvíme nejspíš za dekádu.

UT Southwestern Medical Center