Nová naděje pro Hubbleův teleskop: NASA a SpaceX hledají možnosti, jak prodloužit jeho misi

30.09.2022 - Martin Reichman

NASA a SpaceX podepsaly 22. září dohodu o „studii proveditelnosti“, která má prodloužit životnost Hubbleova vesmírného dalekohledu

<p>Hubbleův vesmírný dalekohled, jak jej zachytil jeden z astronautů raketoplánu Atlantis, během poslední servisní mise 19. května 2009.<em> (foto NASA, </em><em>CC BY-SA 4.0)</em></p>

Hubbleův vesmírný dalekohled, jak jej zachytil jeden z astronautů raketoplánu Atlantis, během poslední servisní mise 19. května 2009. (foto NASA, CC BY-SA 4.0)

Hubbleův vesmírný dalekohled slouží již dlouhých 32 let, během kterých si připsal bezpočet významných objevů. Od svého vypuštění se stal jedním z nejdůležitějších dalekohledů v historii astronomie a významně se zasloužil o prohloubení našich poznatků o vesmíru. Přispěl k mnohým klíčovým objevům, které pomohly astronomům lépe porozumět základním problémům astrofyziky.

Při pohledu na úchvatné snímky, kterými nás Hubbleův teleskop již řadu let zásobuje, je poměrně snadné přehlédnout, že se tento přístroj nachází jen nedaleko Země – na její nízké oběžné dráze. Původní trajektorie, na níž byl HST v roce 1990 naveden, činila 579 kilometrů. I extrémně řídká pozemská atmosféra v této vzdálenosti ale způsobuje, že se oběžná dráha dalekohledu postupně snižuje. Aktuálně se HST nachází o 32 kilometrů níž než v době uvedení do provozu.

O korekci jeho oběžné dráhy se v minulosti staraly raketoplány. Postupně se k teleskopu vydalo pět servisních misí, ta poslední v květnu 2009 (STS-125) a žádná další již v plánu není. Tedy možná není…

Nová naděje

NASA včera oznámila, že podepsala dohodu se společností SpaceX. Podle informací vesmírné agentury má jít o nefinancovanou dohodu, což značí, že vláda ani NASA se na ní nebudou finančně podílet. Předmětem dohody má být „studie proveditelnosti“, která má posoudit možnost úpravy oběžné dráhy teleskopu kosmickou lodí Dragon. Výsledky této studie mají být k dispozici do šesti měsíců. Navedení HST na vyšší oběžnou dráhu by znamenalo prodloužení jeho životnosti, která je aktuálně plánována do roku 2030.

TIP: Historie dalekohledu Hubble: Co všechno museli vědci překonat, aby jej dostali do vesmíru

Pro SpaceX jde o příležitost proniknout do tajů opravdu velkých vesmírných misí. Skvělá zpráva je to ale i pro NASA, která by (pokud by se servisní mise uskutečnila a byla úspěšná) znamenala bezplatné prodloužení jednoho ze stále ještě klíčových vesmírných projektů. Studie samotná by pak mohla posloužit jako pilotní program pro budoucí podobné mise, nejen pro SpaceX ale i další hráče zapojené do kosmického průmyslu.