Nová studie: Mars vznikl velmi rychle a byl obyvatelný dříve než Země

02.07.2018 - Stanislav Mihulka

Za jak dlouho vznikne z rozžhavené hmoty kamenná planeta? Mars to mohl stihnout za 20 milionů let

<p>Podle dánských vědců mohly na Marsu panovat podmínky příznivé pro život zhruba o 100 milionů let dříve než na Zemi.</p>

O vzniku Sluneční soustavy a nejranějším období vývoje planet vyplouvají na povrch stále překvapující informace. Nejnovější vědecká studie, která vznikla pod taktovkou dánských vědců z Kodaňské univerzity, například tvrdí, že se Mars utvořil mnohem rychleji, než se doposud předpokládalo.

Badatelé analyzovali krystaly zirkonu z rudé planety, které se k nám dostaly na meteoritech a zjistili, že tyto krystaly vznikly asi před 4,430 až 4,476 miliardami let. Z toho pak následně odvodili, že se na povrchu Marsu musela vytvořit stabilní planetární kůra nejpozději před 4,547 miliardami let.

Pevná kůra za 20 milionů let

To znamená, že se Mars utvořil velice rychle a dříve, než jsme si mysleli. Podle vědců se Mars proměnil z planety pokryté prvotním „oceánem“ magmatu na planetu s normální pevnou kůrou za méně než 20 milionů let. Zdá se, že na Marsu tím pádem mohly být podmínky příznivé životu asi o 100 milionů let dříve než na Zemi.

TIP: Co se stane se stopami života na Marsu v místě, kam dopadne meteorit?

Je-li dánský scénář pravdivý, mohlo by to znamenat, že kamenné planety v planetární systémech zřejmě vznikají velice rychle. Odborníci odhadují, že se ve vznikající sluneční soustavě objevily první pevné kameny asi před 4,567 miliardami let. V takovém případě by přerod Marsu v kamennou planetu trval jen zhruba 20 milionů let.

IFL Science, Nature