Co se stane se stopami života na Marsu v místě, kam dopadne meteorit?

Chceme-li hledat život na Marsu, krátery po meteoritech možná nejsou tím nejlepším místem pro hledání

16.08.2016 - Stanislav Mihulka

Je na Marsu život? Anebo tam alespoň byl? Pro odpověď na tuto otázku je třeba si dobře vybrat místa, kde budeme život na Marsu hledat. Za atraktivní z tohoto pohledu bývají považovány především krátery po meteoritech. Vědci Královské univerzity v Londýně a Edinburské univerzity nyní ve své studii experimentálně ověřili, co se po dopadu meteoritu vlastně děje.

Badatelé během svého výzkumu simulovali dopad desetimetrového meteoritu a sledovali, jaké organické sloučeniny mohou takovou událost přežít. V experimentech vyšlo najevo, že dlouhé řetězce uhlovodíků, které jsou typické pro biologickou hmotu mikrobů nebo třeba řas, v okolí místa dopadu meteoritu nevydrží. Jako relativně odolná se ukázala organická hmota s aromatickými uhlovodíky, typickými pro degradovanou organickou hmotu nebo pro organickou hmotu nebiologického původu, jakou nacházíme přímo v meteoritech.

TIP: Mars měl v minulosti dostatek vody, aby pokryla celý jeho povrch

V kráterech po dopadu meteoritů na Marsu tedy můžeme čekat spíše nezajímavou degradovanou nebo nebiologickou organickou hmotu. Doklady živých organismů bychom měli na Marsu hledat spíše někde jinde.

Scientific Records