Co se stane se stopami života na Marsu v místě, kam dopadne meteorit?

16.08.2016 - Stanislav Mihulka

Chceme-li hledat život na Marsu, krátery po meteoritech možná nejsou tím nejlepším místem pro hledání

Je na Marsu život? Anebo tam alespoň byl? Pro odpověď na tuto otázku je třeba si dobře vybrat místa, kde budeme život na Marsu hledat. Za atraktivní z tohoto pohledu bývají považovány především krátery po meteoritech. Vědci Královské univerzity v Londýně a Edinburské univerzity nyní ve své studii experimentálně ověřili, co se po dopadu meteoritu vlastně děje.

Badatelé během svého výzkumu simulovali dopad desetimetrového meteoritu a sledovali, jaké organické sloučeniny mohou takovou událost přežít. V experimentech vyšlo najevo, že dlouhé řetězce uhlovodíků, které jsou typické pro biologickou hmotu mikrobů nebo třeba řas, v okolí místa dopadu meteoritu nevydrží. Jako relativně odolná se ukázala organická hmota s aromatickými uhlovodíky, typickými pro degradovanou organickou hmotu nebo pro organickou hmotu nebiologického původu, jakou nacházíme přímo v meteoritech.

TIP: Mars měl v minulosti dostatek vody, aby pokryla celý jeho povrch

V kráterech po dopadu meteoritů na Marsu tedy můžeme čekat spíše nezajímavou degradovanou nebo nebiologickou organickou hmotu. Doklady živých organismů bychom měli na Marsu hledat spíše někde jinde.

Scientific Records