Nová zbraň proti malárii: Experimentální insekticid způsobí, že komáři vybuchnou

06.12.2016 - Stanislav Mihulka

Nově objevená molekula vyřazuje komárům z činnosti ledviny. Sající komár potom nemůže vylučovat tekutiny a sáním praskne

Nasátý komár -<p>Komáři náležejí mezi nejvražednější živočichy planety</p>
Nasátý komár -

Komáři náležejí mezi nejvražednější živočichy planety

Nenápadný komár, kterého se jen málokdo poleká, ve skutečnosti patří mezi nejvražednější živočichy na Zemi. Nezabíjejí samozřejmě samotní komáři, ale nemoci, které přenášejí, jako je malárie, horečka dengue, zika, a mnoho dalších. Vědci se už dlouho usilovně snaží jim to nějakým způsobem zatrhnout. Jejich novým objevem je molekula, která u komárů dovede vyvolat selhání ledvin. Ty jsou pro komáry mimořádně důležité.

TIP: Na Florida Keys vypustí miliony GM komárů. Viry by se měly bát

Když komár saje, zároveň intenzivně vylučuje moč, která vzniká právě v ledvinách. Když nově objevená molekula ledviny vyřadí z činnosti, komár nemůže tvořit moč a často po chvíli exploduje kvůli velkému tlaku tekutin. Nový insekticid cílí jenom na samičky komárů, protože samci krev nesají. Podle odborníků to snižuje riziko, že si komáři na tento přípravek brzy vyvinou rezistenci.

Vanderbilt University Medical Center, Scientific Reports