Nově objevená exoplaneta je příliš těžká na svého trpaslíka

Masivní exoplaneta podobná Neptunu obíhá v těsné blízkosti maličkou ultrachladnou hvězdu. Pro vědce je záhadou, jak něco takového mohlo vzniknout

04.12.2023 - Stanislav Mihulka

V současné době máme určité představy o vzniku planet, které odvozujeme od zkušeností se Sluneční soustavy a v posledních letech i z dalších planetárních systémů kolem nás. Přesto se ale stává, že objevíme exoplanetu, které přes veškerou snahu nerozumíme. Parametry takových exoplanet naprosto vybočují z našich modelů a netušíme, jak takový objekt mohl vzniknout.

Pěkným příkladem je i nedávno objevená exoplaneta LHS 3154b. Jde o neptun s hmotností více než 13 Zemí, který v těsné blízkosti obíhá ultrachladného trpaslíka. Hmotnost této hvězdy je devětkrát nižší než hmotnost našeho Slunce, což znamená, že poměr hmoty planety ku hvězdě, je v případě exoplanety LHS 3154b a trpaslíka více než stokrát vyšší než v případě Slunce se Země. Jde tak o nejhmotnější planetu, jakou jsme objevili na těsné orbitě u malé hvězdy tohoto typu.

Exoplaneta, která by neměla existovat

Objev této podivuhodné planety nám opět ukázal, jak málo toho zatím víme o vesmíru,uvádí astrofyzik Suvrath Mahadevan z Pensylvánské státní univerzity. „Vážně jsme nečekali, že najdeme tak masivní planetu u tak maličké hvězdy.“ Podrobnosti objevu v těchto dnech publikoval prestižní časopis Science.

Srovnání velikostí Slunce a Země a exoplanety LHS 3154b a její hvězdy (zdroj: Penn State University, CC BY-NC-ND 4.0)

Vědci mají z této exoplanety těžkou hlavu. Podle současných předpokladů vznikají hvězdy a planetární systémy ze zhroucených mračen kosmického plynu a prachu. Když se zrodí hvězda, zbytek plynu a prachu vytvoří protoplanetární disk kolem hvězdy, z něhož pak mohou vznikat planety.

TIP: Překvapivě hustá: Planeta K2-25b zpochybňuje teorie o vzniku planet

V tomto případě by ale kolem ultrachladného trpaslíka měl vzniknout jen malý protoplanetární disk, v němž by nebylo dost hmoty pro vývoj takto masivní planety,“ kroutí hlavou Mahadevan. „Jak je ale vidět, stalo se. Exoplaneta LHS 3154b existuje. Teď je na nás, abychom přehodnotili své představy o vzniku a vývoji hvězd a planet.