Nově objevené geny mohou za to, že lidé mají tak veliký mozek

04.06.2018 - Stanislav Mihulka

Za svůj enormně velký mozek můžeme poděkovat genům, které ovládají nervové kmenové buňky

<p>Lidský mozek je skutečně velký – váží mezi 1 300 a 1 400 gramy. Podle vědců za jeho velikost vděčíme genům NOTCH2NL. Ve výřezu buňky lidské mozkové kůry na Petriho misce v laboratoři.</p>

Oproti našim nejbližším příbuzným máme až neslušně velký mozek. A jsme na něj náležitě pyšní. Není divu, že vědce velice zajímá, proč nám vlastně mozek v posledních milionech let naší evoluce tak nápadně narostl.

Genetici nedávno zjistili, že se na velikosti lidského mozku a mohutnému rozvoji naší mozkové kůry významnou měrou podílejí geny rodiny, kterou označují jako NOTCH2NL. Tyto geny jsou aktivní pouze u nás a fungují během zárodečného vývoje v nervových kmenových buňkách, které mají na starost vytvoření mozkové kůry.

TIP: Myším embryím s lidskou sekvencí DNA narostl větší mozek

Když si vědci s těmito lidskými nervovými kmenovými buňkami pohráli v laboratoři a vypnuli jim geny NOTCH2NL, buňky se chovaly úplně jinak. Zpočátku sice rostly rychleji, než původní buňky tohoto typu, nakonec ale vytvořily menší kousky mozkové kůry. A když genetici naopak vložili gen NOTCH2NL do myších embryí, narostlo jim mnohem více neuronů v mozkové kůře. Komu to připomíná slavný sci-fi příběh Růže pro Algernon ze šedesátých let, není daleko od pravdy.

IFL Science, Cell

• Zdroj fotografií: Suzuki et al.