Nově objevený dinosaurus Bajadasaurus se bránil neuvěřitelnými ostny

07.02.2019 - Stanislav Mihulka

Před otrněným bajadasaurem se měl na pozoru každý rozumný predátor

<p>Pozůstatky druhohorního punkera Bajadasaurus pronuspinax vědci objevili v argentinské Patagonii. </p>

Pokud jde o druhohorní dinosaury, tak masožravci mezi nimi měli ve své výbavě ohromné zubaté tlamy, neuvěřitelné drápy i mocná těla plná svalů. Býložraví dinosauři za nimi nezůstávali příliš pozadu. Bránili se mohutnými brněním, rozmanitými štíty, ostrými rohy nebo třeba drtivými kyji na ocasech.

Nově objevený býložravý dinosaurus Bajadasaurus pronuspinax z počátku období křídy na první pohled zaujme svými ohromnými ostny, za které by se nemuseli stydět nejdrsnější muzikanti ze zlaté éry punku.

TIP: Skvěle zachovalá fosilie prozradila, že obrněný dinosaurus spoléhal na maskování

Bajadasaurus byl sauropodní dinosaurus, který kráčel po zemi před 140 miliony let. Podobné ostny na krku mají i jeho příbuzní, mají je ale mnohem menší a bývá jich méně. Paleontologové doposud váhali, k čemu by takové ostny sauropodům mohly být. Objev bajadasaura napovídá, že on své ostny podle všeho používal ke své obraně před dravci. To ale neznamená, že nemohly mít i jiné využití. Například, podobné „ozdoby“ dnešním živočichům často slouží při námluvách.

• Zdroj fotografií: Jorge A. Gonzales