Nově objevený ptakoještěr připomíná fiktivní postavu z Hvězdných válek

07.04.2021 - Stanislav Mihulka

Nově objevený malý ptakoještěr Sinomacrops bondei připomíná roztomilé porgy, se kterými se setkají hrdinové Hvězdných válek

<p>Ptakoještěr <strong><em>Sinomacrops bondei</em></strong> připomíná roztomilé porgy z Hvězdých válek.</p>

Ptakoještěr Sinomacrops bondei připomíná roztomilé porgy z Hvězdých válek.

Když je řeč o pterosaurech, čili o ptakoještěrech, většinou si představíme tvory s ostrými rysy, kteří byli vybaveni dlouhými nebezpečnými zobáky. Pro všechny pterosaury ale takový popis neplatí, obzvláště ne pro skupinu anurognatidů, což by bylo možné přeložit jako „žabočelistnatci“ – většinou malých pterosaurů s podivně zkrácenou a zakulacenou přední částí hlavy.

Čínští odborníci nedávno popsali nového anurognatida ze střední jury, který byl objeven v Tiaojishanu ve východní Číně. Pterosaurus dostal jméno Sinomacrops bondei a jde o prvního anurognatida, jehož fosilie ukazuje lebku z bočního pohledu, což umožnilo upřesnit rekonstrukce těchto pozoruhodných tvorů

TIP: V bavorském Solnhofenu objevili zkamenělý lovecký neúspěch z období jury

Sinomacrops, který žil asi před 164 až 158 miliony let, se dočkal excelentně umělecky zpracované rekonstrukce, jejímž autorem je Zhao Chuang. Tato rekonstrukce okamžitě upoutala pozornost fanoušků Hvězdných válek, protože je na ní patrné, že sinomacrops, především svou hlavou, velmi připomíná porgy. To jsou ptákům podobní tvorové, kteří žijí na březích ostrovů na planetě Ahch-To a s nimiž se setkali hrdinové nových epizod Hvězdných válek.