Nové pobřeží: Erupce havajské sopky Kilauea nepřináší jen zmar a zkázu

13.06.2018 - Stanislav Mihulka

Z bouřlivé erupce na Havaji vzniká nejmladší pevnina na Zemi

<p>Erupce havajské sopky Kilauea nepřináší jen zmar a zkázu. </p>

Erupce havajské sopky Kilauea nepřináší jen zmar a zkázu.

Vulkány samozřejmě jsou nebezpečné. Erupce havajské sopky Kilauea ale ukazuje, že sopky dovedou i tvořit. Vytéká z ní láva, která před našima očima sice ničí stávající krajinu, zároveň ale vytváří nové pobřeží v oblasti zálivu Kapoho.

V souboji ohně a vody, kdy do moře vtéká žhavá láva, obvykle vítězí voda. Jedině když je proud lávy dost rychlý, a zároveň je lávy velké množství, může vzniknout nová pevnina, na kterou je časem možné si i stoupnout. Jinak lávu rychle spolykají věčně pohyblivé vlny oceánu.

TIP: Aljašský ostrov Bogoslof za poslední měsíc zdvojnásobil svoji rozlohu

Na Havaji teď vítězí oheň a právě vzniká nejmladší země na planetě. Podle odborníků americké agentury United States Geological Survey (USGS) se ale teprve časem ukáže, nakolik je nově vytvořená pevnina v zálivu Kapoho stabilní.

• Zdroj fotografií: USGS