Nově vzniklý ostrov v království Tonga se má i po 4 letech k světu

05.02.2019 - Stanislav Mihulka

Sopečná aktivita stvořila v jižním Pacifiku nový ostrov. Ten se i po 4 letech drží nad hladinou a láká vědce

<p>Nový ostrov Hunga Tonga-Hunga Ha'apai</p>

Nový ostrov Hunga Tonga-Hunga Ha'apai

Na přelomu let 2014 a 2015 se nad jižním Pacifikem v oblasti souostroví Tonga vztyčil více než 9 kilometrů vysoký sloup kouře. Šlo o podmořskou sopečnou erupci. Během následujících týdnů satelity zaznamenaly, že se v místě erupce, mezi dvěma ostrovy Království Tonga vynořil zbrusu nový ostrov. Místní mu začali přezdívat Hunga Tonga-Hunga Ha'apai.

Nově vzniklé ostrovy vždy přitahují vědce. Na ostrov vyrazili geologové, které zajímalo, jak dlouho ostrov vydrží nad vodou. S překvapením zjistili, že tenhle nováček má velmi slibné vyhlídky. Za posledních 150 let jen tři nové vulkanické ostrovy vydržely déle než pár měsíců. Hunga Tonga-Hunga Ha'apai je očividně jedním z nich.

TIP: Aljašský ostrov Bogoslof za poslední měsíc zdvojnásobil svoji rozlohu

Na ostrově Hunga Tonga-Hunga Ha'apai byli překvapeni i biologové, v tom nejlepším smyslu slova. Původně žhavá vulkanická hornina se za pár let změnila ve vzkvétající ekosystém, který je plný barevně kvetoucích rostlin i hnízdících ptáků. Vědci budou nový ostrov zkoumat i v budoucnu a sledovat přitom jeho osud.

NASA Earth Expeditions