Novinka v boji proti bolestem a zácpě: Střevní svítící LED implantát

24.05.2018 - Stanislav Mihulka

Nechat si do střev implantovat čip s LED diodou zní možná poněkud drsně. Podle australských vědců jde ale o účinnou terapii v boji proti zácpě

<p>Světlo může pomáhat proti chronické bolesti i proti zácpám.</p>

Světlo může pomáhat proti chronické bolesti i proti zácpám.

Určitě jste již někdy slyšeli o fototerapii. Nejčastější je laserová fototerapie, léčba polarizovaným světlem či monochromatickým světlem, ale také přirozeným slunečním zářením (helioterapie v lázeňství) či pomocí lamp s celospektrálním světlem (světlo blízké přirozenému slunečnímu záření). V porodnictví se používá fototerapie modrým světlem při léčbě novorozenecké žloutenky. Vědci z Flindersovy univerzity ale nyní přicházejí s něčím úplně novým.

Fototerapii, či v jejich případě přesněji optogenetiku (spojující genetické manipulace nervových buněk a jejich dráždění nebo naopak tlumení světlem), hodlají využít v léčbě střevních potíží a zácpy.

Optogenetická léčba obnáší dvě části – pacient nejprve dostane neškodný medicínský virus, který cíleně vloží do nervových buněk channelrhodopsiny – proteinové iontové kanály citlivé na světlo. Tyto proteinové kanály si vědci vypůjčili od řas. Asi po měsíci pak lékaři pacientovi na vhodné místo implantují čip s LED diodou, který upravené neurony svým světlem buď aktivuje, nebo naopak utlumí. Samotný čip je menší než 2 milimetry a jeho napájení zajistí vnější zdroj mikrovln.

TIP: Trápí vás migréna? Možná pomůže zelené světlo!

Stimulace neuronů světlem má indukovat pohyb stolice střevem. Testy prováděné na myších ukázaly, že výsledný efekt je velmi citelný – během 15 minut došlo u kontrolního vzorku pokusných zvířat k navýšení množství produkovaného odpadu o 75 %. Podle Nicka Spencera z Flindersovy univerzity v australském Adelaide je problém v tom, že pětašedesátiletý člověk má ve svém střevě přibližně polovinu neuronů jako pětatřicátník. Optogenetická terapie by tak mohl pomoci zejména starším a chronicky nemocným lidem.

IFL Science, Gastroenterology