Novinky v léčbě diabetu: Nový hybridní inzulín si půjčuje triky od jedovatých plžů

Vědci si vypůjčili triky od jedovatých plžů. Chtějí je využít k léčbě diabetu

04.06.2020 - Stanislav Mihulka

Hormon inzulín se již osvědčil jako nesmírně cenný léčebný prostředek, který zachraňuje životy velkého množství pacientů s poruchami metabolismu cukrů. Lékaři je využívají již od dvacátých let 20. století. To ale neznamená, že by nebyl prostor pro jeho vylepšování. Nedávno se do toho pustili odborníci americké University of Utah, kteří si pro vylepšení inzulínu vypůjčili zajímavé triky od jedovatých plžů.

Jde o populární a zároveň velmi nebezpečné mořské homolice, jejichž jed dokáže s lidským organismem pořádně „zacvičit“. Vědci použili některé komponenty tohoto jedu a vytvořili pozoruhodný hybridní „mini-inzulín“, který funguje mnohem pohotověji a účinněji, než obyčejný lidský inzulín. Díky tomu dokáže pomáhat diabetikům mnohem efektivněji. Jed homolic paralyzuje kořist (obvykle ryby) tak, že jí prudce sníží hladinu cukru v krvi. Což je ve výsledku velmi podobné tomu, co je úkolem inzulínu.

TIP: Jak dostat inzulín do žaludku bez injekce? Vědce inspirovaly želvy pardálí

Podle Dannyho Hung-Chieh Choua, jednoho vedoucích týmu badatelů, má mini-inzulín ohromný potenciál. Díky jedu homolic vědci získali snadno syntetizovatelnou molekulu, která funguje velmi rychle a spolehlivě, a zároveň jde o nejmenší molekulu plně aktivního inzulínu, jakou jsme kdy měli k dispozici. Pokud se vědcům podaří tento mini-inzulín přizpůsobit pro lidské pacienty, což prý bohužel nebude úplně snadné, mohlo by to zásadním způsobem změnit léčbu diabetu.

Richard Ling /Wikimedia Commons