Nový experiment NASA slibuje čerstvé plodiny ve vesmíru

24.05.2019 - Stanislav Mihulka

Na dlouhých cestách vesmírem přijde čerstvé jídlo vhod. Astronauté si ho budou moci vypěstovat

<p>Astronautka Christina Koch s experimentem Veg-PONDS-02</p>

Astronautka Christina Koch s experimentem Veg-PONDS-02

Při dlouhodobých výpravách do vesmíru budou jednou z klíčových věcí potraviny. A rozhodně by bylo příjemné mít alespoň jednou za čas možnost dát si něco čerstvého. V NASA na tom pracují, o čemž svědčí i jejich nový experiment Veg-PONDS 02 na Mezinárodní vesmírné stanici.

Podle představitelů NASA tento experiment zahrnuje pěstování již osvědčené vesmírné plodiny, římského salátu. V budoucnu by ale chtěli ve vesmíru pěstovat více zajímavých plodin, jako třeba rajčata. Při vesmírných cestách se takové živiny a vitamíny budou jistě hodit.

Farmaření ve vesmíru s PONDS

Experiment Veg-PONDS 02 testuje novou technologii pěstování plodin ve vesmíru. Semena římského salátu jsou v tomto experimentu umístěna ve 12 takzvaných pasivních orbitálních živinových systémech (PONDS, podle anglického „passive orbital nutrient delivery system“). S touto technologií mají pěstované plodiny k dispozici více vody, a rovněž i více prostoru pro kořeny. PONDS také pro vesmírné farmaření spotřebují méně cenné energie.

TIP: Další sklizeň ve vesmíru: Astronauti si na ISS vypěstovali vlastní zeleninu

Po ukončení experimentu se polovina systémů PONDS vrátí zpátky na Zemi kvůli detailním analýzám, na palubě nákladní lodi Dragon společnosti SpaceX. Tvůrci PONDS podle výsledků analýz zařízení doladí tak, aby v něm bylo možné pěstovat i další plodiny, než jen římský salát, jako třeba právě rajčata.

• Zdroj fotografií: NASA/David Saint-Jacques