Nový lék téměř stoprocentně zlikviduje nebezpečnou formu rakoviny prsu

26.07.2021 - Stanislav Mihulka

<p>Molekula ErSO úspěšně ničí nádor prsu s receptorem pro estrogen i jeho metastázy. Prozatím u myší.</p>

V léčbě rakoviny jsme svědkem úžasného pokroku. Přesto stále existují druhy rakoviny, které navzdory veškerému úsilí zůstávají neléčitelné. Ať lékaři použijí ozařování, chemoterapii nebo novější cílené aplikace léků, některé rakoviny tohle všechno bohužel přečkají. Jednou z nich je agresivní metastázující karcinom prsu s receptorem pro estrogen (ER+).

Jde o nejběžnější rakovinu prsu, která je v některých případech neléčitelná. Proto je velmi dobrou zprávou, že americký tým odborníků vyvinul novou léčbu, která je velice účinná proti této formě rakoviny prsu. Experimenty na myších ukázaly, že tato léčba nádor prsu prakticky úplně zničí.

Nádor s estrogenem

Metastázující nádor prsu s receptorem pro estrogen využívá pohlavní hormon estrogen jako růstový faktor, podporující bujení nádoru. Současné léčby se snaží nádoru bránit ve využívání estrogenu. Nádor ale často zmutuje a roste dál. Vedoucí výzkumu David Shapiro z americké University of Illinois Urbana-Champaign a jeho tým nabízejí alternativní řešení.

TIP: Umělá inteligence je v diagnózách rakoviny prsu oficiálně lepší než lidé

Vyvinuli relativně malou molekulu, které říkají ErSO. Tato molekula dokáže přinutit buňky nádoru prsu s receptorem pro estrogen, aby spáchaly sebevraždu. U myší s uměle vyvolanám nádorem tohoto typu funguje skvěle. Po pár dnech je po nádoru i po metastázách v jiných orgánech. Co je ještě lepší, když pár buněk nádoru léčbu přežije a opět zahájí růst, zůstávají citlivé na ErSO a léčbu je možné úspěšně zopakovat. Nezbývá než věřit, že stejný postup bude fungovat i u lidských pacientů.