Nový největší solární teleskop se uvedl fantastickým snímkem Slunce

Nový havajský teleskop DKIST pořídil doposud nejdetailnější záběry Slunce

31.01.2020 - Stanislav Mihulka

Na vrcholu vulkánu Haleakalā, který se tyčí na havajském ostrově Maui, nedávno vyrostl nový solární teleskop DKIST (Daniel K. Inouye Solar Telescope). Tento čtyřmetrový teleskop je největším svého druhu na světě.  V těchto dnech ohromil celý svět svými prvními snímky, které mají doposud nejvyšší rozlišení u snímků Slunce v historii.

Odborníci očekávají od teleskopu DKIST velké věci. Díky jeho rozlišení a citlivosti umožní detailní výzkum magnetického pole Slunce, které hraje zásadní roli při tvorbě „kosmického počasí“, na jehož rozmarech jsme na Zemi dost závislí. Stejně tak se teleskop DKIST bude věnovat jedné z největších záhad Slunce, čili tomu, proč je sluneční korona výrazně více žhavá, než povrch Slunce.

Teleskop DKIST

Stavba tohoto unikátního teleskopu započala v roce 2012. David Boboltz, programový ředitel oddělení americké grantové agentury National Science Foundation Astronomy Division, si pochvaluje, že stavba teleskopu dodržela jak časový harmonogram, tak i rozpočet, což je v dnešní době pozoruhodné.

TIP: Stavba Třicetimetrového teleskopu se možná kvůli protestům přesune na Kanáry

Teleskop DKIST pořídil svůj první snímek vlastně již 10. prosince 2019. Observatoř s tímto teleskopem ale stále není kompletní. Na teleskopu doposud fungovalo jen jedno zařízení, a to Visible Broadband Imager (VBI). Jeho účelem je pořizovat snímky povrchu Slunce v extrémně vysokém rozlišení. V těchto dnech tam zprovoznili druhé zařízení, Visible Spectro-polarimeter (VISP), které detailně analyzuje spektrum zachyceného záření.

NSO/NSF/AURA