Stavba Třicetimetrového teleskopu se možná kvůli protestům přesune na Kanáry

02.11.2016 - Stanislav Mihulka

Obyvatelé Havajských ostrovů nesouhlasí se stavbou obřího teleskopu na vyhaslé sopce Mauna Kea

Třicetimetrový teleskop -<p>Ohromný teleskop možná nevyroste na Havaji, ale na Kanárských ostrovech</p>
Třicetimetrový teleskop -

Ohromný teleskop možná nevyroste na Havaji, ale na Kanárských ostrovech

Gigantický pozemní Třicetimetrový teleskop (TMT) by se měl stát moderním zázrakem astronomie. Tento teleskop se segmentovaným primárním zrcadlem a pokročilou adaptivní optikou má mít průměr 30 metrů, a měl by sledovat oblohu v oblasti infračerveného záření středních vlnových délek.

Posvátná Mauna Kea

Svou velikostí by se měl Třicetimetrový teleskop pro následující desetiletí stát druhým největším pozemní teleskopem tohoto typu. Předstihne ho zřejmě pouze Evropský extrémně velký dalekohled (E-ELT), jehož stavba na hoře Cerro Amazones v Chile už je v plném proudu.

Podle projektu by měl Třicetimetrový teleskop vyrůst na vyhaslé havajské sopce Mauna Kea, kde už pracuje více než tucet teleskopů. Problém je v tom, že pro původní obyvatele Havaje je Mauna Kea posvátným územím.

Někteří místní proti Třicetimetrovému teleskopu vehementně protestují. Kvůli těmto protestům byla stavba v prosinci 2015 zablokována. Správní rada Mezinárodní observatoře Třicetimetrového teleskopu v těchto dnech navíc prohlásila, že vybrala záložní místo pro stavbu tohoto teleskopu, které se nachází na kanárském ostrově La Palma.

TIP: Arecibo přijde o prvenství: Čína dostavěla největší radioteleskop světa

Podle nedávného průzkumu podporuje stavbu Třicetimetrového teleskopu na Havaji 60 procent místních, a proti je 31 procent z nich. Pokud by přesto teleskop nemohl na Havaji vyrůst, tak se podle všeho objeví na Kanárských ostrovech.

• Zdroj fotografií: TMT Observatory Corporation