Nový největší solární teleskop světa pořídil první snímek sluneční skvrny

09.12.2020 - Stanislav Mihulka

Havajský solární teleskop DKIST skóroval krásným snímkem skvrny na Slunci v doposud nevídaném rozlišení

<p>Extrémně detailní snímek sluneční skvrny ze 28. ledna 2020.</p>

Extrémně detailní snímek sluneční skvrny ze 28. ledna 2020.

V prostoru observatoře Haleakalā na havajském ostrově Maui vyrostl nový největší pozemní teleskop Daniel K. Inouye Solar Telescope (DKIST) určený k pozorování Slunce. Stavbu teleskopu zahájili v roce 2013 a snad by měl být definitivně dokončen v roce 2021. Od loňského roku už ale pracuje a pozoruje Slunce.

Letos 28. ledna 2020 teleskop DKIST pořídil uhrančivý snímek sluneční skvrny v neuvěřitelném detailu. Nevšední snímek byl zveřejněn až nyní, jako první snímek sluneční skvrny tohoto teleskopu. Stačí krátký pohled a je jasné, že v průběhu dalšího jedenáctiletého solárního cyklu, který právě začal, to bude právě teleskop DKIST, který nám poskytne nejlepší výhled ze Země na Slunce.

Nejostřejsí snímek sluneční skvrny

Vzhledem k časovému odstupu už skvrna, kterou zobrazuje zmíněný snímek, na Slunci dávno není patrná. Ze snímku je každopádně dost jasné, že adaptivní optika a čtyřmetrové primární zrcadlo teleskopu DSKIT dovedou zázraky. Snímek má rozlišení 2,5× větší než doposud nejostřejší snímek tohoto druhu a ukazuje nevídané detaily na povrchu Slunce.

TIP: Nový největší solární teleskop se uvedl fantastickým snímkem Slunce

Zveřejněný snímek zachycuje jen malou část povrchu Slunce. Přesto by se do této sluneční skvrny pohodlně vešla celá Země. Sluneční skvrny jsou nejvíce patrným projevem sluneční aktivity. V těchto místech jsou na povrchu Slunce koncentrovaná magnetické pole, která brání přístupu žhavého materiálu z hlubin Slunce na povrch. Proto jsou sluneční skvrny o něco chladnější než okolní plochy na Slunci, i když pro pozemšťana to jsou stále pekelná místa.