Nový objev Hubbleova teleskopu: Vesmír se rozpíná rychleji, než se čekalo

Nová studie renomovaných vědců ukazuje, že vesmír se ve skutečnosti rozpíná o 5 až 9 procent rychleji, než se doposud předpokládalo

03.06.2016 - Martin Reichman

Data shromážděná Hubbleovým vesmírným teleskopem ukazují, že se vesmír rozpíná o 5 až 9 procent rychleji, než se čekalo. Nejnovější studie vědců z Vědeckého institutu Vesmírného dalekohledu (STScI) a Univerzity Johnse Hopkinse je přitom označována za doposud nejpřesnější měření rychlosti rozpínání vesmíru. Přesnost je dána třístupňovým systémem měření, kombinujícím vlastnosti standardních svíček (Cefeid a supernov typu Ia). Jedním z autorů studie je americký astrofyzik Adam Riess, který společně s Brianem P. Schmidtem a Saulem Perlmutterem získal v roce 2011 Nobelovu cenu za fyziku právě za objev zrychlujícího se rozpínání vesmíru pozorováním vzdálených supernov.

TIP: Proč se rozpínání vesmíru zrychluje?

Závěry vědců vycházejí z pozorování více než 2400 Cefeid a 300 supernov typu Ia a stanovují rychlost rozpínání vesmíru na 73,2 (km/s)/Mpc. Předchozí údaj z roku 2013 pracoval s rychlostí 67.15 ± 1.2 (km/s)/Mpc. Rychlost rozpínání vesmíru je dána tzv. Hubbleovou konstantou (nebo též konstantou úměrnosti). Ta určuje, o kolik se zvětší rychlost vzdalování (v km/s) vzdáleného vesmírného objektu, když jeho vzdálenost vzroste o milion parseků (1 megaparsek).

NASA, ESA, A. Feild (STScI), and A. Riess (STScI/JHU)