Nový podvodní mikroskop zobrazuje detaily z intimního života korálů

18.07.2016 - Stanislav Mihulka

Vědci zkoumající dění pod hladinou oceánu dostali novou hračku – mikroskop s rozlišením několika mikrometrů

Korálové útesy mohou být dlouhé stovky kilometrů. Ve skutečnosti je ale tvoří jedinci o velikosti kolem jednoho milimetru. Pokud chceme porozumět dějům, které na korálových útesech probíhají, tak k tomu nezbytně potřebujeme mikroskop.

Obrazy z podmořského mikrosvěta

Vědci proto vyvinuli podvodní mikroskop Benthic Underwater Microscope (BUM), s nímž je možné přímo pod vodou pozorovat podmořský život. Jde o první přístroj, s nímž je možné získat snímky podmořského světa s rozlišením až pouhé 2 mikrometry.

Mikroskop BUM dovoluje pozorovat život přímo na útesu, aniž by vědci organismy nějak podstatně vyrušili. Při současné konstrukci lze s tímto mikroskopem pracovat až do hloubky kolem 30 metrů.

TIP: Žádné dobré zprávy: Prakticky celý Velký bariérový útes v Austrálii vybledl

Badatelé už s novým mikroskopem zaznamenali několik unikátních pozorování. Například poprvé při tomto zvětšení sledovali sehrané chování polypů v jedné kolonii korálů anebo jak řasy kolonizují korály napadené blednutím.

Gizmag, Scripps Institution of Oceanography, UC San Diego