Nový postup: Budeme vyrábět uhlíkovou pěnu ze spáleného chleba?

15.07.2016 - Stanislav Mihulka

Čínští vědci spalují pečivo v peci s argonem a vyrábějí tím ceněný materiál


Reklama

Uhlíková pěna není nic moc nového. Je to ale populární materiál, který je lehký a funguje jako tepelný izolátor, kryt před elektromagnetickým zářením, a také vodič elektřiny. O uhlíkovou pěnu se intenzivně zajímá třeba letecký a kosmický průmysl, potíž je ale v tom, že výroba vhodné uhlíkové pěny bývá drahá.

Čínští vědci vymysleli nový postup, kterým vyrábějí uhlíkovou pěnu ze spáleného chleba. Ani použití jídla k výrobě uhlíkové pěny není nové, už se k tomu používaly banány nebo melouny. Až doteď ale bylo těžké takto vyrobit uhlíkovou pěnu s přesně nastavenými parametry.

TIP: Lehčí než pírko: Zlatá pěna se udrží na povrchu latté

Čínský postup je docela jednoduchý. Nejprve suší krajíce chleba při teplotě 80 °C po dobu 18 hodin, a pak je sežehnou ve speciální peci s argonovou atmosférou. Vznikne tak uhlíková pěna, která má perfektní vlastnosti a přitom je laciná. Upravením množství vody a kvasnic při pečení chleba je dokonce možné nastavit velikost otvorů ve výsledné uhlíkové pěně.

Reklama

  • Zdroj textu:

    Gizmag, Applied Materials & Interfaces

  • Zdroj fotografií: Akash Kurdekar / Flickr / Creative Commons

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Charles Ponzi (1882–1949) ve dvacátých letech 20. století. (foto: Wikimedia Commons, Mgreason, CC0)

Historie

Šamana si veřejnost bude moci společně s originály venuší nalezených na území Moravy (i té nejslavnější Věstonické) na vlastní oči prohlédnout na výstavě Nejstarší šperky a ozdoby těla v Pavilonu Anthropos od 19. srpna 2022. (foto: Moravské zemské muzeum, Jan Cága, CC BY 4.0)

Zajímavosti

Samečci australských delfínů Sousa sahulensis nabízejí samičkám dar, který nelze prakticky využít, ale slouží jako důkaz síly a zdatnosti. (foto: Shutterstock)

Příroda

Protoplanetární disk u mladé hvězdy FU Orionis. (ilustrace: NASA/JPL-Caltech, CC0)

Vesmír

Kosterní pozůstatky uvnitř pohřební jeskyně Hagios Charalambos. (foto: INSTAP Academic Press, BetancourtCC BY 4.0)

Věda

Legenda aviatiky

Louise Blériota není ve světě létání potřeba představovat – do dějin se zapsal už v roce 1909 jako první člověk, který v letadle překonal kanál La Manche. Nemusíme asi dodávat, že šlo o stroj vlastní konstrukce, jehož repliku nesoucí název Blériot XI je dnes možné obdivovat na různých leteckých dnech po celé Evropě.

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907