Nový postup: Budeme vyrábět uhlíkovou pěnu ze spáleného chleba?

15.07.2016 - Stanislav Mihulka

Čínští vědci spalují pečivo v peci s argonem a vyrábějí tím ceněný materiál

Uhlíková pěna není nic moc nového. Je to ale populární materiál, který je lehký a funguje jako tepelný izolátor, kryt před elektromagnetickým zářením, a také vodič elektřiny. O uhlíkovou pěnu se intenzivně zajímá třeba letecký a kosmický průmysl, potíž je ale v tom, že výroba vhodné uhlíkové pěny bývá drahá.

Čínští vědci vymysleli nový postup, kterým vyrábějí uhlíkovou pěnu ze spáleného chleba. Ani použití jídla k výrobě uhlíkové pěny není nové, už se k tomu používaly banány nebo melouny. Až doteď ale bylo těžké takto vyrobit uhlíkovou pěnu s přesně nastavenými parametry.

TIP: Lehčí než pírko: Zlatá pěna se udrží na povrchu latté

Čínský postup je docela jednoduchý. Nejprve suší krajíce chleba při teplotě 80 °C po dobu 18 hodin, a pak je sežehnou ve speciální peci s argonovou atmosférou. Vznikne tak uhlíková pěna, která má perfektní vlastnosti a přitom je laciná. Upravením množství vody a kvasnic při pečení chleba je dokonce možné nastavit velikost otvorů ve výsledné uhlíkové pěně.

Gizmag, Applied Materials & Interfaces