Nový pozemní solární teleskop DKIST zahájil vědecká pozorování Slunce

07.03.2022 - Stanislav Mihulka

Havajský solární teleskop Daniel K. Inouye Solar Telescope se stává mocným nástrojem ke zkoumání naší mateřské hvězdy

<p>DKIST rozliší na povrchu Slunce 20km detaily. Bude jako mikroskop při sledování velmi malých útvarů ve fotosféře hvězdy.</p>

V minulých letech vyrostl v areálu americké Observatoře Haleakalā, která se nachází na vrcholu stejnojmenné vyhaslé sopky na havajském ostrově Maui, pozoruhodný teleskop Daniel K. Inouye Solar Telescope, čili DKIST. Jde o momentálně největší solární teleskop na světě, který pozoruje naši hvězdu v rozsahu od blízkého ultrafialového (350 nm) až po blízkou infračervenou oblast (5 000 nm).

Na konci února zahájil teleskop svá vědecká pozorování. Jeho možnosti jsou opravdu slibné, především pokud jde o možnost detailních pozorování sluneční korony ve velmi vysokém rozlišení. Vědci doufají, že díky teleskopu DKIST značně pokročíme v porozumění naší mateřské hvězdě. Astronomové doufají, že nová data pomohou rozluštit dlouholetou záhadu, proč je sluneční koróna – nejvzdálenější vrstva atmosféry, jejíž jasnost dosahuje pouze několika miliontin jasu disku hvězdy – o miliony stupňů teplejší než fotosféra.

DKIST naostro

Systém adaptivní optiky vyššího řádu zaostřuje obraz a dokáže tak odstraňovat defekty způsobené zemskou atmosférou. Umožní vědcům pozorovat detaily ve sluneční atmosféře s dosud nevídaným rozlišením, což ostatně potvrdily i první zkušební snímky z roku 2020. Konstrukce dalekohledu rovněž minimalizuje nepříznivý vliv rozptýleného světla. Ze vzdálenosti 150 milionů kilometrů dokáže DKIST na povrchu Slunce odlišit detaily o velikosti 20 km.

TIP: Slunce pod mikroskopem: DKIST je největším slunečním dalekohledem světa

Ředitel DKIST k tomu ještě dodává: „V současnosti není v provozu žádné další zařízení jako je teleskop Daniel K. Inouye Solar Telescope. Nyní se stal úhelným kamenem naší mise, která usiluje o pokrok v našich znalostech o Slunci. Nabízí výzkumné komunitě příležitosti k pozorování Slunce, doslova v první linii.